Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Ringbanden

HannesStubbe 4 4651 27-11-2008 20:42  

Dernière réponse

HannesStubbe
le pendule, je ne fais que ça
63 posts

26-11-2008
10:49

 

Ringbanden

Vorige week was ik in bleau een zwartje aan het klimmen en plots hoorde ik knak en pijn in mijn linker ringvinger. Ik vrees dat er een scheur in mijn ringbandjes zit. Mijn vingers kraken (gewrichten) kraken wel regelmatig, dus het kan ook zijn dat het iets anders was dat ik voelde. Het rare is dat ik wel nog kracht kan zetten, welliswaar minder dan vroeger. Ik heb ook geen pijn aan mijn vinger bij dagdagelijks gebruik tenzij ik mijn vinger probeer te masseren of zo. Ik kan gerust nog blauw klimmen zonder al te veel last te hebben. Kan iemand mij helpen die ervaring heeft met ringbanden en die weet wat de symptomen ervan zijn? Of ik moet stoppen met klimmen, of het gewoon rustig aan moet doen?

 

 

josquin
est-ce que j'ai droit à une bière ?
41 posts

26-11-2008
15:24

 

Bij (gedeeltelijke) scheur van een pulley (ik ga ervan uit dat 't hier over de A2 pulley gaat, meest voorkomend) merk je 'bowstringing', dat is zoals een pijl en boog, de pees loopt niet meer dicht bij 't bot. Daardoor kan je inderdaad minder kracht zetten, omdat de pees niet meer optimaal gebruikt kan worden (denk gescheurde remkabels op een fiets). 't zou kunnen dat dat niet echt pijn (meestal blijkbaar wel) doet omdat die ringbandjes (pulleys) weinig tot geen zenuwen bevatten . Zeker eens laten bekijken door de (sport)dokter! En intussen natuurlijk niet klimmen . Met ultrasoon kunnen ze zien wat er van aan is.

Kijk ook eens op http://www.nicros.com/archive/A2_pulley_injury.cfm (Eric Horst)
en http://klimgids.climbing.nl/blessures/ringbandjes.html

In het boek "One Move Too Many" van Petzl staat nog een pak meer info (ik heb die besteld op de 8a.nu webshop).

 

 

Bruno M
fidèle client
215 posts

26-11-2008
22:29

 

'One Move too many' ligt ook in de K2 in Antwerpen, iets in de dertig euro denk ik.

 

 

HannesStubbe
le pendule, je ne fais que ça
63 posts

27-11-2008
20:42

 

ringbanden

Bedankt!!! Je krijgt een pintje!
Het probleem zit bij A3, C2 of A4. Gesprongen is het allesinds niet denk ik want ik heb geen zwelling gehad. Ik zal zeker deze week niet klimmen en volgende week misschien aeroob, of licht anaeroob trainen en als ik iets voel direct stoppen. Lukt licht klimmen me niet pijnloos, zou ik sportdokter raadplegen. De pijn is voorbij, enkel als ik druk zet op de plaatsen A3,C2,A4 met mijn andere hand. Misschien is het probleem in mijn gewrichten, dat kan ook.

Grtz
Hannes