Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Study: Use of 'chalk' in rock climbing: sine qua non or myth?

Tijl 13 872 10-2-2004 15:35  

Dernière réponse

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

9-2-2004
11:15

www
 

Study: Use of 'chalk' in rock climbing: sine qua non or myth?


Study: Use of 'chalk' in rock climbing: sine qua non or myth?
By: Li FX, Margetts S, Fowler I.
Perception Action Laboratory, School of Sport and Exercise Sciences, The University of Birmingham, Edgbaston, UK.

Abstract:
Magnesium carbonate, or 'chalk', is used by rock climbers to dry their hands to increase the coefficient of friction, thereby improving the grip of the holds. To date, no scientific research supports this practice; indeed, some evidence suggests that magnesium carbonate could decrease the coefficient of friction. Fifteen participants were asked to apply a force with the tip of their fingers to hold a flattened rock (normal force), while a tangential force pulled the rock away. The coefficient of friction--that is, the ratio between the tangential force (pulling the rock) and the normal force (applied by the participants)--was calculated. Coating (chalk vs no chalk), dampness (water vs no water) and rock (sandstone, granite and slate) were manipulated. The results showed that chalk decreased the coefficient of friction. Sandstone was found to be less slippery than granite and slate. Finally, water had no significant effect on the coefficient of friction. The counter-intuitive effect of chalk appears to be caused by two independent factors. First, magnesium carbonate dries the skin, decreasing its compliance and hence reducing the coefficient of friction. Secondly, magnesium carbonate creates a slippery granular layer. We conclude that, to improve the coefficient of friction in rock climbing, an effort should be made to remove all particles of chalk; alternative methods for drying the fingers are preferable.

J Sports Sci 2001 Jun;19(6):427-432



Dit doet een mens zich vragen stellen... hoewel ik niet weet of het echt te geloven is.
T

 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 

 

De Lowie
le pendule, je ne fais que ça
138 posts

9-2-2004
11:51

 

Ik denk dat hier veel waarheid in zit.
Na (veelvuldig) gebruik van poeder zal uiteindelijk de frictie verminderen van de grepen.
Als je dit vergelijkt met schuurpapier is dit gemakkelijk te begrijpen.
Bij gebruik ervan bij geverfd hout bv, gaan zich verfdeeltjes vasthechten op het schuurpapier en krijg je een belangrijke vermindering van het schurend vermogen.
Dit heeft dat niets te maken met de korrels op het schuurpapier die hun scherpe kanten en of punten verliezen.
Als ik me niet vergis is er reeds vroeger een thread geweest waar het pro en contra ter discussie kwam maar dat moet theboss maar bevestigen.

 

 

Sven
le pendule, je ne fais que ça
106 posts
Somewhere out there is a place where I belong!

9-2-2004
12:03

 

't doet ne mens zich inderdaad vragen stellen...

nu ja, als ge sommige klimmers bezig ziet nen halve kilo poeier op elk hand te verzamelen, kan ik mij wel inbeelden dat dat iets overdreven is en de frictie vermindert. ma bij mensen die last hebben van ferme zweethanden, helpt efkes drogen dmv magnesium toch wel...

 

 

Robbe
the spam club
2123 posts

9-2-2004
12:36

 

op de rotsen gebruik ik dat niet, slecht voor de beestjes en planten die op de rots leven!

 

 

Bart Van Gasse
moderator
1471 posts
Many people would sooner die than think; in fact, they do so. (Bertrand Russell)

9-2-2004
12:38

 

Ik vind dit allemaal nogal verwarrend. Langs de ene kant wil ik die studie wel geloven, maar langs de andere kant heb ik ondervonden dat een beetje magnesium (juist genoeg om je handen droog te krijgen) wel degelijk helpt. Van sommige aflopende grepen schuif ik gewoon af zonder magnesium, terwijl ik er wèl aan kan blijven hangen mèt.
Ik vraag me ook af hoe ze kunnen besluiten dat water niet veel uitmaakt. Natte rotsen zijn toch duidelijk veel gladder?
 
----------------
Many people would sooner die than think; in fact, they do so. (Bertrand Russell)

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

9-2-2004
13:47

www
 

Dat is het nu net bij mij ook. De ervaring leert me dat Mg met mate me best helpt. Maar wat in de studie gezegd wordt klinkt ook heel aannemelijk. En dat water geen effect zou hebben lijkt me al helemaal larie.
Hun argument dat de huid te droog zou worden en daarom minder wrijving zou geven kan dan best juist zijn. Voor zweethanden gaat dat niet op vermits het de huid dan terugbrengt naar een normale vochtigheidsgraad.
Ik laat alleszins mijn ervaring primeren boven een dergelijke wetenschappelijke studie die mijns inziens nog een vervolgstudie nodig heeft om echt bewezen te zijn
T
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 
[last edited on 2004.02.09 13:47:11]

 

 

Wimper
fidèle client
225 posts
Hoe hoger je klimt, hoe dieper je kan vallen !

9-2-2004
19:31

 

Ik had het kunnen weten : een Engelse studie. Volgens mij uitgevoerd door nen hoop pipo's die nog nooit een rots gezien hebben, laat staan er met zweetpoten opgekropen. Mijn ervaring leert dat dit de reinste onzin is. Zoals al eerder opgemerkt : klim maar ne keer op nen "dalle" als't pas geregend heeft ! Inderdaad rapper terug beneden dan je omhoog bent
En bovendien kan ik moeilijk geloven dat iedereen met da wit poeier ligt te smossen omdat het niet zou helpen; gewoonweg dwaas
 
----------------
When you reach the top, you're only half way there !

 

 

Robbe
the spam club
2123 posts

9-2-2004
20:31

 

placebo's zoals we zeggen!
het zit allemaal in het koppeke!

 

 

voludia
le pendule, je ne fais que ça
99 posts

9-2-2004
20:39

 

wetenschap vertrekt vanuit waarnemingen probeert dan via experimenten iets te bewijzen. Hier hebben ze dat op een tamelijk technische, exacte manier aangepakt (met frictie enzo...). Je kan het ook in een ruimer kader zien. Bekijk gewoon hoe een klimmer klimt met of zonder kalk, dat is dan je waarneming als wetenschapper en trek daar je conclusies uit. Dan zul je kunnen aantonen dat kalk wel werkt, alhoewel je dan misschien in het domein zit van de menswetenschappen, psychologisch enzo...

dus het is niet omdat er bij staat dat het wetenschappelijk is dat het ook echt waar is.

 

 

Nico W
parfois ça m'arrive de grimper
1057 posts
The ground is a harsh spotter.

9-2-2004
20:59

 

Ik denk dat voor zover het pof-gebruik dient om de handen te drogen dat het toch niet louter psychologisch is. Bij mijn ervaring is het ook zo dat "overdadig" aangebrachte pof idd een negatief effect heeft omdat de korrels over elkaar rollen, maar dat ht soms wel eens nodig kan zijn om een beetje meer pof aan je vingers te hebben gewoonom op een bepaalde passage met droge, pof-loze handen aan te komen. en sorry, maar daar heb ik geen uitgebreide wetenschappelijke studie voor nodig gehad. Ik denk trouwens dat er wel meer mensen zijn die die constatie reeds gemaakt hadden.

En eigenlijk was het (weer mijns inziens) vrij onnodig om er al te uitgebreide proefnemingen over te doen omdat alle theoriën die hieruit voortgevloeid zijn eigenlijk al lang bestaan. Dat water de wrijving verminderd ziet ge aan elke slippartij op een nat wegdek, en over die korrels... ge gaat mij niet vertellen dat ge als kleine pagodder nooit op uwen bek bent gegaan met de fiets

Dus als ge die twee dan extrapoleert naar't klimmen met/zonder pof... dan komt ge toch ongeveer op't zelfde uit.

(Natuurlijk is't goed dat ze er een onderzoek naar gedaan hebben, maar volgens mij had die tijd toch beter geïnvesteerd geweest in een onderzoek naar de invloed van pof op de rots zelf. Ik weet, 't zou de zoveelste geweest zijn, maar al is pof louter psychologisch: ik zou het toch pas laten als het slecht zou zijn voor de rotssoort waar ik op dat moment op zit) =>hierover zal wsl al wel ergens een thread staan, niet?
 
----------------
"God used to be my co-pilot, but we crashed in the mountains and I had to eat him."

 

 

Wimper
fidèle client
225 posts
Hoe hoger je klimt, hoe dieper je kan vallen !

9-2-2004
22:37

 


placebo's zoals we zeggen!
het zit allemaal in het koppeke!

Vertel dat maar eens aan mijn zweethanden
 
----------------
When you reach the top, you're only half way there !

 

 

Bboy
un verre d'eau svp
3 posts
Get up and jump!

10-2-2004
15:16

 

Poeder is voor sommigen nodig voor anderen dan weer niet.. who cares? Ik niet, als ik maar kan klimmen (mét poeder).
 
----------------
Get up and jump!

 

 

J.BL
le pendule, je ne fais que ça
197 posts
"If we are what we eat, I'm Cheap, Fast and Easy."

10-2-2004
15:35

 

@ wimper:

Ik geef je groot gelijk, aangezien ik hetzelfde probleem heb. Ook de vloeibare variant brengt nauwelijks verbetering. Gewoon maar goed poffen dan
Al moet ik zeggen dat ik het probleem van zweethanden alleen in de klimhal ervaar. Buiten hoef ik zelden of nooit magnesium te gebruiken, zelfs niet bij hoge temperaturen
 
----------------
'Most sports require only one ball'