La solution pour ceux qui ne veulent pas travailler ou étudier. Les messages liés à l'escalade ne doivent pas se retrouver ici!
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Lopen voor mietjes??

Tijl 14 1752 15-1-2005 14:06  

Dernière réponse

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

9-1-2005
18:50

www
 

Lopen voor mietjes??

Over het laatst zei iemand die nochtans normaal gezien meestal van dezelfde mening als ik is tegen me dat lopen voor mietjes is. Welnu, ik ga ervan uit dat deze persoon nog nooit gaan lopen is bij valavond in bijvoorbeeld datzelfde bos als van het mountainbiken (zie andere thread) om aldaar overvallen te worden door de behoedzaam naderbij sluipende duisternis terwijl zijn lichaam zich als een onhoudbaar perpetuum mobile dat niet dirigeerbaar is door uw eigen wil vanzelf in de richting van de zoveelste extra omweg draait. Ook zal hij nog nooit het zalige gemak gevoeld hebben van de vloeiende eenvoud waarin een eenmaal op gang gekomen lichaam zich voortbeweegt waarbij de met hartslaglimieten ingestelde hartslagmeter slechts een zeldzame keer zijn waarschuwende schelle tonen moet laten klinken. Deze persoon heeft eenvoudigweg nog nooit de runners' high ervaren!
T
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 
[last edited on 2005.01.09 18:50:51]

 

 

uitgeschreven
un verre d'eau svp
0 posts

9-1-2005
18:51

 

ge moet toch al ne serieuse afstand lopen om runners high te krijgen (gemiddeld 18 - 21km)

 

 

Roel 1
fidèle client
339 posts

9-1-2005
22:48

 

Ik begin deze week terug te lopen omdat het moet, maar plezant heb ik het toch nooit gevonden zenne. Zelfs niet toen ik nog een megagoede fysiek had.

 

 

Janik
le pendule, je ne fais que ça
59 posts

9-1-2005
23:33

 

Ik ben (ook) zo'n loper-klimmer en kan alleen maar beamen wat Tijl schrijft. En verder : over smaken en kleuren valt niet te twisten. Loop je niet graag, doe het dan gewoon niet, maar val niet uit naar mensen die er wél plezier in vinden. En wat dat mietjes-gedeelte betreft : vraag maar eens aan 100 belgen wat ze van je vinden als je in je 'piyama'-klimbroek en je pakweg roze ballerina-klimschoenen (kan jij er iets aan doen dat 5.10 de Anasazi nestels alleen in die kleur maakt ?) door de klimzaal paradeert. Wedden dat er minstens een 10-tal...

@Micha : niet dat het zo superbelangrijk is, maar een runner's high wordt veroorzaakt door lang en aan lage intensiteit te lopen (in de regel ongeveer 1 à anderhalf uur, maar dat verschilt van mens tot mens), de gelopen afstand doet er niet (of toch veel minder) toe.

 

 

Duveliscious Wiki
le pendule, je ne fais que ça
71 posts

10-1-2005
12:00

 

is er ook zoiets als een runner's low? ik lig over het algemeen al na een kwartier tegen de grond...

 

 

Imaran
ne charme woko alstublief
2066 posts

10-1-2005
16:08

 

@ DW, dat laatste heeft iets meer te maken met een gebrek aan conditie denk ik...

Misschien die dikke joint eens weggleggen???

 

 

Herre
fidèle client
396 posts

10-1-2005
19:02

www
 

Ter info, ik loop 4 tot 5 maal per week, en daarnaast af en toe wedstrijden lange afstand (max 21km), maar heb nog nooit het geluk gehad runners high te voelen.

Ik doe het vooral om mijn hoofd eens leeg te maken na't werk (ik zit hele dagen voor een computerscherm -zoals zovelen waarschijnlijk) en voor het goede gevoel na de training door de fysieke afmatting en de zalige douche.

Ik loop omdat ik hetzelfde gevoel van uitputting bij bvb fietsen maar krijg na zo'n goeie 3u fietsen en omdat ik bij zwemmen na 1u30 te verkleumd ben om nog warm te krijgen. Bij lopen gaat het dus veel sneller.

Bij't klimmen heb ik dat voldane sportgevoel waaraan ik verslaafd ben tot op heden nog niet gehad, althans toch niet in de klimzaal, omdat ik vind dat niet heel m'n lichaam evenredig uitgeput raakt (heb nog nooit last gehad van verzuurde benen bvb na een klimsessie). Als ik sport wil ik dat als ik diep ga al mijn spieren ongeveer evenveel uitgeput zijn op't einde, en bij zwemmen, lopen en fietsen vind ik dat tot nu toe het meeste het geval. En omdat ik bij lopen het vlugste "kapot" ben, doe ik lopen het liefste...

1 Ding weet ik echter zeker: er zijn er die niet graag lopen, awel, doe dat dan niet en zoek een alternatief voor hetgene je ermee had willen bereiken. Waarom zou je nu uw tijd verprutsen aan iets wat ge niet graag doet? Zeker als het over een hobby gaat...

Herre

 

 

uitgeschreven
un verre d'eau svp
0 posts

10-1-2005
19:12

 

@janik
18km = ongeveer 1,5u.


k zelf heb het nog maar één keer gehad,
en da was na ong. 19 km.
Daarna heb ik nog meermaals 20km gelopen, maar tis nooit weder gekeerd
 
[last edited on 2005.01.10 19:12:20]

 

 

klimbo
fidèle client
347 posts
"Het plezier in een sport wordt mede bepaald door de gezelligheid na het sporten."

11-1-2005
00:00

 

"Lopen is voor mietjes", dat is de eerste keer dat ik zo'n onzin hoor. Voor alle sporten, zelfs voor ballet, is er kracht en uithouding voor nodig. Zo'n uitlatingen trekken op niks, vind je het iets nutteloos, laat het dan over aan mensen die er wel plezier in vinden. Ik verkies eerder de fiets dan dat ik ga lopen, maar chapeau voor mensen die het kunnen opbrengen om elke dag te gaan lopen.

 

 

klimfreak
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
587 posts
I wanna climmmmmmmb!

11-1-2005
14:58

 

@ Herre
Nu mag je me toch eens uitleggen hoe je bij lopen en fietsen even vermoeid geraakt in uw armen als in uw benen.
@ fanatieke lopers
Hebben jullie het zonnetje al zien schijnen vandaag? !
klimfreak
 
----------------
I wanna climmmmmmmb!

 
[last edited on 2005.01.11 14:58:37]

 

 

Herre
fidèle client
396 posts

12-1-2005
13:13

www
 

@ klimfreak

natuurlijk niet evenveel vermoeid in de armen dan in de benen, maar lange kassei-stukken, bergopkes waar je op de trappers moet en aan je stuur trekt, en in geval van moutainbike constant over boomwortels en allerlei brol moet rijden, daar voel ik m'n armen toch ook zulle.

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

12-1-2005
14:29

www
 

OK, Herre, der zit iets in. Maar als je in zaal een zware continuïteitstraining afwerkt voel je op het einde ook uw benen terwijl je met uw armen niets maar dan ook niets meer kunt trekken. Dat zal dan toch om dezelfde mate van evenredige vermoeidheid gaan, denk ik.
En wat onze beruchte runners' high betreft kan ik alleen maar zeggen dat ik zo af en toe voor heb dat ik na een eindje onderweg te zijn echt gewoon zonder problemen loop, ze draaien van zelf rond die benen en ik voel van geen kanten vermoeidheid opzetten. Of dat dat nu de runners' high is? Waarschijnlijk niet maar t klinkt o zo mooi
T
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 
[last edited on 2005.01.12 14:29:24]

 

 

Roel 1
fidèle client
339 posts

14-1-2005
00:24

 

Zojuist de runner's low meegemaakt.
Jongens toch, er is nog werk aan...

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

15-1-2005
14:06

www
 

Voor mensen die de runners low - om het beestje dan maar zo te noemen- vaak ervaren:
-Beter een paar keer per week een korte afstand dan één keer per week ver
-Vaak wordt er te snel gelopen, een rustig tempo waarop je nog kunt babbelen is ideaal om uw conditie op te bouwen
-Zoek u een looppartner dat werkt motiverend
-Lopen is niet dé zaligmakende heilsbrenger. Doe ook aan andere sport zodat je veelzijdig opbouwt
-Geef het zeker niet op omdat het één keer tegenslaat
En euh, t zonneke schijnt weer zalig vandaag. Straks trek ik de loopschoenen weer aan.
T

 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon