Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Magnesiumpoeder

Herre 44 3445 13-7-2007 20:29  

Dernière réponse

Herre
fidèle client
396 posts

1-2-2004
19:11

www
 

Magnesiumpoeder

Yow klimmers,

Mijne pa, de scheikundige, vertelde me dat hij in zijn labo enkele kilo's magnesiumpoeder heeft staan waar hij niets meer mee doet. Het gaat om magnesiumoxide, maar er bestaat ook magnesiumcarbonaat in poedervorm.

Ik kan hem wel verlossen van dat goedje door regelmatig eens te gaan klimmen (als hij er toch nix mee doet, waarom zou ik het dan laten staan?), maar dan moet ik wel zeker zijn dat het poeder dat jullie aan jullie handen doen wel degelijk magnesiumoxide is. Of is het magnesiumcarbonaat? Of lukt het ook met calciumoxide (fijngemalen kalk)?

Of is het een samenstelling?

Het zit namelijk zo dat als je magnesiumoxide oplost in water, je een basissche oplossing krijgt, dwz dat als je dat goedje aan je handen doet, het gaat reageren met je zweet , en op die manier kunnen je handen gaan irriteren. Ooit al last van gehad?

Groetjes,

Herre, Chemicus-in-wording.

 

 

Robbe
the spam club
2123 posts

1-2-2004
19:19

 

composition:
alcohol, magnesium carbonate, thickener, scent

dat zit erin
das wel van de vloeibare

(bij die andere staat da ernie op omdat de dosis te klein is, moet niet dan)
 
[last edited on 2004.02.01 19:19:41]

 

 

Herre
fidèle client
396 posts

1-2-2004
19:24

www
 

alcohol ?!

Ik haal alvast de Duvel uit de kelder!

 

 

nucleosi
[email protected]
posts

1-2-2004
20:11

 

Voor zover ik weet is het hoofdbestandeel van alle 'magnesium' die we als klimmers gebruiken wel degelijk magnesium carbonaat. Met andere magnesiumzouten zou ik toch maar oppassen. Soms worden er bij het magnesiumcarbonaat nog wat dingen bijgemengd om een bepaalde eigenschap te verkrijgen (vb. alcohol om het vloeibaar te krijgen, gom/lijm-achtige dingen om meer wrijving te geven, kleurstof om het niet wit te laten zijn, ...)

 

 

Joris
BCN security expert
2084 posts

1-2-2004
20:52

www
 

idd, magnesium carbonaat.
http://www.gearexpress.biz/Merchant2/merchant.mv?Screen=PROD&Store_Code=G&Product_Code=9075

Als ge daar kilo's van hebt liggen (dat moet dan nogal een blok zijn) moogt ge mij ook altijd wat bezorgen
 
----------------
Dude with the everchanging avatar

http://fkfotos.no-ip.com

 

 

Q.
Le FLEAQ
4612 posts

1-2-2004
21:11

www
 

Scheikundige en hij heeft dat zomaar liggen??
Is dat ding niet serieus brandbaar...
Kheb ooit zo eens een potje magnesiumpoeder gehad en wanneer je dit uitstrooide boven een vlammetje dan had je een vuurwolk tot gevolg.
Kzou aan U pa nekeer vragen voorwat ze dat gebruikten!!!
 
----------------
Ghostbuster

 

 

Robbe
the spam club
2123 posts

1-2-2004
21:17

 

das idd massas gevaarlijk!

ze gebruiken dat voor die vuurpijlen voor op die reddings bootjes!
da geeft zo'n mooie witte vlam

 

 

Joris
BCN security expert
2084 posts

1-2-2004
21:19

www
 

Oxide is idd ontvlambaar, maar carbonaat niet normaal gezien.
 
----------------
Dude with the everchanging avatar

http://fkfotos.no-ip.com

 

 

Q.
Le FLEAQ
4612 posts

1-2-2004
21:19

www
 

Ik zou toch nekeer serieus navraag doen....
 
----------------
Ghostbuster

 

 

Nico W
parfois ça m'arrive de grimper
1057 posts
The ground is a harsh spotter.

1-2-2004
21:23

 

heb ooit op een Italiaanse verpakking de hele formule van hetgeen ze dus "magnesiumcarbonaat" noemen zien staan Ik dacht dat dat dus gewoon één of ander afgeleide van azijnzuur ging zijn maar da's dus NIET het geval! 't is een redelijk complex organisch molecule-ding dat nogal heel makkelijk en vooral veel complexen vormt met water (vandaar natuurlijk de "heilzame" werking voor ons, klimmers). tis een redelijk groot ding dat per molecule iets van een 20 tot 30-tal watermoleculen kan opnemen in z'n kristalstructuur
(kunnen er ook meer zijn, maar ik herinner mij iets in die grootte-orde). Ik zou er dus niet zomaar vanuit gaan dat er maar één "Mg-carbonaat"-ding bestaat.

N.B. ben wel gene chemist, dus ik heb er geen idee van of dat er verschillende stoffen die naam krijgen opgeplakt of ni.
 
----------------
"God used to be my co-pilot, but we crashed in the mountains and I had to eat him."

 

 

nucleosi
[email protected]
posts

1-2-2004
22:03

 

Hmm, Magnesiumcarbonaat (MgCO3) is een bijzonder eenvoudig zout! Carbonaat is het anion (negatief ion) afgeleid van koolzuur. Koolzuur op zichzelf valt uit elkaar in twee veel beter bekende moleculen namelijk CO2 (wordt soms ook foutief als koolzuur aangeduid) en water (H2O). Het carbonaat ion is stabiel als het gecombineerd wordt met een positief ion (in ons geval het magnesium ion).

Volgens de doos van Petzl bevat het poeder 110g 4 MgCo2 Mg(OH)2 4H2O

Voor een chemicus zit daar een raar geval bij. MgCo2 is mij niet bekend! Co is normaal gezien cobalt maar dat heeft er hier niets mee te maken. Het zou kunnen dat ze er het bicarbonaat anion mee bedoelen (HCO3-) waarvan er inderdaad twee nodig zijn voor elk magnesium ion. Het zou voor ons klimmer het taalgebruik echter veel lastiger maken, want dan zouden we onze pof magnesium bicarbonaat moeten noemen. Bovendien zit er blijkbaar ook magnsiumhydroxide in (Mg(OH)2) Waar die goed voor is weet ik niet precies.

 

 

Herre
fidèle client
396 posts

2-2-2004
08:27

www
 

@nucleosi: mersie voor de zeer deftige uitleg! Zoiets moest ik hebben. Ik leg vanavond het probleem voor aan m'n pa.

@ de rest: het poeder dat hij in zo'n grote hoeveelheid heeft liggen is wel degelijk magnesiumoxide, (niet carbonaat), en hij gebruikt dat 1 keer per jaar om aan de studentjes te tonen hoe een oplossing basisch kan worden. 1 Schepje van dat spul in een beker water en t'is gebakken. En daarvoor heeft hij natuurlijk een paar kilo nodig (de typisch belgische verspilling).

Tot vanavond,

Herre

 

 

Herre
fidèle client
396 posts

2-2-2004
19:50

www
 

Hallo,



Mijne pa heeft naast magnesiumoxide heeft ook nog een potteke Magnesiumhydroxidecarbonaat staan. Volgens die Merck-index heeft dat als formule: (MgCO3)4.Mg(OH)2.5H20

En dat trekt begot vré goed op die formule die Nucleosi daar op zijn Petzl-verpakking heeft gevonden. Het product wordt onder andere gebruikt in sommige tandpasta's en schoonheidszalfkens voor ouwe madammekes. Volgens mij is dit dus het product dat klimmers als anti-zweet-poeder gebruiken. Het bevat echter rond de 40% magnesiumoxide en daardoor veroorzaakt magnesiumhydroxidecarbonaat waarschijnlijk een basische reactie op de handen.

Ik stel voor dat ik eens uittest hoe groot dat effect juist is van die basische reactie?

Ah, en joris: bevoorraden zal niet gaan, want hij blijkt van magnesiumhydroxidecarbonaat maar een potteke van 250g te hebben staan (die kilo's waren van het gevaarlijkere magnesiumoxide).

De groeten,

Herre (nu nog mèt handen).

 

 

nucleosi
[email protected]
posts

2-2-2004
21:29

 

?? Hoe komt ge daar aan dat het 40% Magnesiumoxide bevat? Bovendien hoeft het helemaal geen magnesiumoxide te bevatten om basisch te zijn! Zowel MgCO3 (magnesiumcarbonaat) als Mg(OH)2 (magnesium hydroxide) zijn beide basisch. Ik heb zelf nog wat aan het rondneuzen geweest en het blijkt dat MgCO3 en Mg(OH)2 in verschillende verhoudingen en met verschillende hoeveelheden water (H2O) gebruikt/verkocht worden om de handen te drogen en meer wrijving te geven. Twee dingen die wij graag hebben tijdens het klimmen.

 

 

Joris
BCN security expert
2084 posts

2-2-2004
21:38

www
 

Ik zou simpelweg het risico niet nemen om een goedje, waarvan je denkt dat het hetzelde is, te gebruiken.
Daar zijn mijn handen mij te dierbaar voor
 
----------------
Dude with the everchanging avatar

http://klimmen.no-ip.com

 

 

nucleosi
[email protected]
posts

2-2-2004
21:45

 

Blijf in alle geval van het magnesiumoxide of. Het is niet brandbaar, maar irriteert wel de huid (voor zover uw klimpollen nog een vel bezitten).

 

 

Herre
fidèle client
396 posts

3-2-2004
08:51

www
 

Waarde chemici,

Wees gerust, van die magnesiumoxide blijf ik af.

Mijne pa voert vandaag tijdens zijn middagpauze eens een pH-test uit op dat magnesiumhydroxidecarbonaat om te zien hoe sterk de base juist is.

Ik hou jullie op de hoogte.

Herre

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

3-2-2004
10:26

www
 


Ik zou simpelweg het risico niet nemen om een goedje, waarvan je denkt dat het hetzelde is, te gebruiken.
Daar zijn mijn handen mij te dierbaar voor


Om van de rotsen nog maar te zwijgen...

T

 

 

Herre
fidèle client
396 posts

3-2-2004
11:46

www
 

mietjes

soit, de pH-test is uitgevoerd en het goedje blijkt in combinatie met water een neutrale pH op te leveren. Schadeloos voor handen en rotsen. (Regenwater zal schadelijker zijn).

Wat dus wil zeggen dat ik volgende keer eens ga proberen dat spul op mijn handen te doen.

 

 

Herre
fidèle client
396 posts

3-2-2004
11:48

www
 

en we kunnen dus concluderen dat de chemische formule van dat magnesiumpoeder (MgCO3)4.Mg(OH)2.5H20 kan zijn (lichte wijzigingen zoals op die verpakking van petzl kunnen altijd voorkomen).

Allemaal in ieder geval bedankt voor de info!

Herre,
Ontdekkingsreiziger.