Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

klimgradaties

Kees Breek 5 1492 15-3-2012 22:24  

Dernière réponse

Kees Breek
fidèle client
278 posts

12-3-2012
22:12

 

klimgradaties

Hier http://steviehaston.blogspot.com/2012/02/prince-who-would-be-king-story-by.html staat wel een aardig stukje over klimgradaties. In een interview met Stevie Haston komt naar voren dat Adam Ondra vindt dat er op moment twee systemen naast elkaar bestaan.

 

 

bart
est-ce que j'ai droit à une bière ?
32 posts

12-3-2012
22:49

 

.

Ik geef hem in ieder geval gelijk dat er maar 1 gradatiesysteem zou moeten zijn voor de ganse wereld. De gradaties zouden dan misschien ook juister zijn en iets simpeler dan constant op die tabel te zitten zoeken in nen topo (als er al een in staat) welke de franse quotatie is voor de route die je wil klimmen

 

 

Kees Breek
fidèle client
278 posts

13-3-2012
11:46

 

Je hebt het niet helemaal begrepen. Het gaat er om dat het verschil in niveau binnen een gradatie sterk uiteen is gaan lopen. De waarderingen die klimmers als Ben Moon, Manolo enz aan hun routes hebben gehangen schijnt nogal uit de pas te lopen met wat nu gangbaar is.

 

 

daKtari
le pendule, je ne fais que ça
52 posts

14-3-2012
17:02

 

lijkt me logisch ...

Lijkt me logisch dat dit kan gebeuren, en dus ook gebeurd, vermits gradatie niet me alle parameters rekening houdt en dus per definitie voor interpretatie vatbaar is.

 

 

bart
est-ce que j'ai droit à une bière ?
32 posts

15-3-2012
22:24

 

.

Tja, mijn engels is niet gelijk dat het moet zijn.