Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Vraag over oxidatie van zekeringsmateriaal

Bramhermans 5 1263 14-3-2012 00:28  

Dernière réponse

Bramhermans
un verre d'eau svp
0 posts

12-3-2012
11:34

 

Vraag over oxidatie van zekeringsmateriaal

Ik heb door omstandigheden een aantal jaar niet geklommen. Ik wil dit jaar de draad weer opnemen, maar toen ik gisteren mijn materiaal van de zolder haalde merkte ik dat bijna al mijn setjes en een aantal karabiners (de stalen) geoxideerd zijn.

Tenminste, ik denk dat het oxidatie is. Ze zijn mat grijs geworden en de sluitingen gaan erg stroef. Ze klikken niet meer uit zichzelf dicht.

Ik hoop dat ik niet meteen weer een berg kosten moet maken. Daarom de volgende vragen:

a) Kan ik tegen die stroefheid iets doen? Setjes die niet uit zichzelf sluiten vind ik niet veilig om mee te klimmen.

b) Is oxidatie nefast voor de stekte van het staal? Op het eerste gezicht zien de karabiners er nog even sterk uit, maar ik kan er zelf de kracht niet op uitoefenen die ze te verwerken krijgen bij een val.

Alvast bedankt voor de info.

 

 

FL
parfois ça m'arrive de grimper
2239 posts

12-3-2012
13:33

 

Stalen karabiners ... hoe lang heb je niet meer geklommen?

Alumnium setjes ... mijn oudste zijn ondertussen ook bijna 20 jaar, maar zonder spoor van oxidatie. Een beetje mat.

Als de boel echt aan het oxideren is, moet je misschien de atmosfeer op je zolder eens laten nakijken!
Voor de stroefheid doet een klein(!) drupje olie meestal wonderen.

 

 

bart
est-ce que j'ai droit à une bière ?
32 posts

12-3-2012
21:10

 

.

ik heb ook nog schroefkarabiners liggen van meer dan 30 jaar oud en deze worden enkel gebruikt als ik een groep mee naar de rotsen neem om te klimmen wegens nieuw materiaaltekort. Die van mij sluiten ook niet allemaal even goed vanzelf. Maar dit is meestal opgelost door ze gewoon dikwijls te openen en te sluiten. Mijn gigri vertoont ook oxidatie verschijnselen, vanbinnen een beetje donkere plekken, niet echt een typische roestkleur. Hij is 12 jaar oud ongeveer, maar werkt nog perfect, ook bij zware belasting.
als het een echte roestkleur is, zou ik het toch niet meer riskeren.

 

 

Stijn
le pendule, je ne fais que ça
123 posts

13-3-2012
02:11

www
 

Matgrijs staal lijkt me geen probleem.

wat aluminium betreft, en voor zover ik mij de chemielessen van een jaar of 12 geleden nog herinner:
niet bewerkt zuiver aluminium ziet er blinkend uit, maar oxideert bijzonder snel (matgrijze kleur) eens blootgesteld aan zuurstof. het laagje aluminiumoxide dat hierdoor bovenop het aluminium terecht komt is echter luchtdicht, waardoor het niet verder oxideert. niet geanodiseerde setjes die matgrijs worden lijkt me dus perfect normaal

Stroeve sluitingen kan je smeren, maar let wel op dat je smeermiddel niet op het nylon van de setjes terecht komt, dat schijnt wel eens agressief te kunnen zijn.

fabrikanten geven doorgaans geen houdbaarheidsdatum voor alu en stalen onderdelen, deze moeten stuk per stuk geëvalueerd worden.
bij twijfel kan je altijd je materiaal opsturen naar de fabrikant, maar ik denk dat de enige zekere test een destructieve trekproef is.

houdbaarheid voor nylon en andere kunststoffen is wel beperkt. 5+5 jaar (5 jaar stockage + 5 jaar normaal gebruik) is een vaak terugkomende termijn voor bandlussen, touwen,... en dus ook de bandlussen van je setjes.

conclusie: controleer je materiaal, als het er ok uit ziet kan je het doorgaans nog vertrouwen. bedenk wel dat een nieuwe karabiner maar zo'n 10 euro kost, dus laat je leven er niet van afhangen.

 

 

VHS
est-ce que j'ai droit à une bière ?
29 posts

14-3-2012
00:28

www
 

stalen karabiners zijn niet zo frequent gebruikt, die zijn nogal zwaar en meestal te vinden in klimzalen of rope acces werk. Je zal wel aluminium setjes hebben veronderstel ik. Als er een roestige bruine laag op komt is het staal. het laagje roest kan je dan met een spons (grove kant) of staalwol licht wegschuren. Als je hard n veel moet schuren dan zou ik ze niet meer gebruiken, dan is er een verzwakking van je setje (afname diameter). Als het er gemakkelijk af gaat dan is het vliegroest en dat kan geen kwaad, dat is maar oppervlakkig.
Als het aluminium is, dan moet je opletten. Alu zal ook oxideren, wat je kunt zien aan het minder blinken. Als het in ergere staat is dan zal je putjes zien, hang ze dan maar in je museum. Niet te veel op schuren want dan haal je de ganodiseerde laag er af (bescherming. K denk dat ze daar zo 25 jaar geleden mee begonnen zijn dus de uwe ook waarschijnlijk.
Zelfs geanodiseerde alu gaat tientallen jaren mee stond er in een artikel, ergens op de uiaa website of DMM, k vind het niet meer terug maar dit wel:

http://dmmclimbing.com/news/2011/08/anodising-vid/

hopelijk ben jer wat mee, anders stuur je een foto door of stuur ze naar de fabrikant.