Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

De pers over bergsport - altijd funny

Gunther 8 2272 2-3-2012 11:55  

Dernière réponse

Gunther
fidèle client
374 posts

7-2-2012
19:02

 

De pers over bergsport - altijd funny


Deze bvb over Tom Waes en El Cap aka 'de beklimming die altijd omhoog gaat'

Uit Het Nieuwsblad on line
Zo zal Waes extreem rotsklimmen in Californië, waar hij El Capitan (een van de zwaarste rotsbeklimmingen ter wereld) zal bedwingen. De beklimming duurt verschillende dagen en gaat voortdurend omhoog. Waes zal de hele tijd gezekerd aan de berg hangen, met de afgrond onder hem.

 

 

Bender
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
715 posts

9-2-2012
16:52

 

Yep, naar het schijnt gaat klimmen meestal omhoog, behalve als men valt.

Ik hoor hem net voor een val goed vloeken en de naam van een zekere Sean roepen. Is dat onze Sean V.?

Ik vind het ergens wel OK wat die Tom doet ook al kijk ik er zelf niet naar. Liever dat soort dingen dan een nieuwe Big Brother reeks.

 

 

erph
un verre d'eau svp
13 posts

10-2-2012
08:13

 

http://elcapreport.com/content/elcap-report-91511

A Belgian TV group is doing one of those
Adventure programs where the host, Tom Waes, does various sporting events, of which he has very limited knowledge. They started today with Sean Villanueva and Nico Favresse, famous Belgian climbers with big reps here in the valley, doing the climbing and local good guy Sean (Stanley) Leary, who needs no introduction, handling logistics and fixing. I met the Tom yesterday. Anyway, they climbed to and above Sickle ledge this afternoon and Tom seemed to being doing well enough.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

10-2-2012
09:35

 

http://k2.kampeerder.be/
knappe photo's op de site etcareport !
Knappe prestatie van Sean en Nico om een "toerist" dit soort avontuur te doen beleven. En het commentaar is normale "klantenpraat" van degenen die met een gids op de top van de mont blanc zijn geraakt of beneden aan de rotsen staan tijdens een klimschool.
De vraag is hoe de bergsport gaat evolueren ?
Ik kan achter dit soort bergsportprostitutie staan omdat het uiteindelijke een eenmalig ludiek event is met de bedoeling sponsorring te vinden voor prestaties die de moeite lonen.
Het probleem zou kunnen zijn dat dit als propaganda wordt gebruikt om het deelnemers-succes te kanaliseren via zogenaamde klimverenigingen, commerciele avonturen-groepen met quads, via-ferrata toestanden, en onder het mom van klimscholen en veilighed het over-equiperen van de klimmassieven. Waarom geen takel bovenaan de rots installeren om Tom Waes naar boven te halen ? een téléférique zodat iedereen hiervan zou kunnen profiteren ? een tire-fesse ?

 

 

brigitte
est-ce que j'ai droit à une bière ?
35 posts

10-2-2012
09:42

 

Sean en Nico tof ! Maar den Eddy zou eens voetafdruk moeten lezen in het laatste KBF-magazine!

 

 

bart
est-ce que j'ai droit à une bière ?
32 posts

1-3-2012
23:09

 

persartikelen

Ik heb aan de lijve ondervonden dat de persartikelen over de bergsport niet altijd even juist zijn. Ongeveer 10 jaar geleden een ongeval gehad in freyr. Ik was zwaargewond en door de brandweer naar beneden gedragen en met een zodiac van de brandweer over de maas gezet, den ambulance in en naar het ziekenhuis. Volgens 5 gazetten was ik in de maas gevallen(ik ben gevallen in la jeunesse) en was in het water gekneld geraakt. Vervolgens moeten bevrijden door de brandweer(ik lag gewoon op de grond, niet gekneld)en ik was volgens de gazetten gewond aan hoofd en arm. Ik had wel hoofdwonden maar men arm daar was niets aan.

Sinds dat ik dat in de gazet heb gelezen, geloof ik niet meer alles wat er in de gazetten staat.verre van !!

maar ik moest er nadien wel mee lachen, lange tijd nadien dan toch

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

2-3-2012
09:37

 

Het commentaar in de pers kan onverwachte gevolgen hebben !

Bart had je een brevet 25 meter zwemmen of een sportverzekering via de zwemclub ?

In Zwitserland werd ooit een belgisch klimmer uit een wand gehaald en maakte de verzekering problemen omdat in de krant stond dat in de winter dit soort noordwand beklimmen echte zelfmoord was. En poging tot zelfmoord was niet verzekerd.

Blijft het zuiver persoonlijk psychologisch effect omdat tegenwoordig bijna altijd naar verantwoordelijkheden wordt gezocht. Bij ongevallen blijkt spijtig genoeg dikwijls dat de wettelijke verantwoordelijke verschillend is van de echte verantwoordelijke. Een klant, zelfs als hij journalist is, zal zelden toegeven dat hij stomweg gevallen is. Tijdens filmopnamen was er afgesproken dat mijn naklimster, op mijn signaal in een sneeuwhelling een val zou maken. Terwijl ik snel, naar een stabielere en fotogeniekere plaats klom vroeg de journalist haar echter eruit te springen. OK - ik heb haar zonder veel problemen tegengehouden en daarmee een val van een hondertal meter vermeden. In elk geval kwamen er commentaren op de televisieuitzending. Vandaag stel ik me nog de vraag wat er zou gebeurd zijn als we een honderdtal meter naar beneden waren gevallen in die sneeuw- en ijshelling ?
Meestal primeert alleen het commercieel aspect.

 

 

bart
est-ce que j'ai droit à une bière ?
32 posts

2-3-2012
11:57

 

.

bij mij heb ik alles terug getrokken van de verzekering, behalve mijn bezoekjes aan den tandarts nadien (2 tanden kapot). Blijkbaar verzekerd KBF alles bij bergsport ongelukken behalve uw gebid. Tzal te duur zijn zeker?

sensatie zal inderdaad beter verkopen dan een (saaie) documentaire waar er niet gevallen wordt.