Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

problemen in Dave

Eddy de Ouwe Rakker 6 1593 19-10-2011 12:18  

Dernière réponse

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

10-10-2011
21:04

 

problemen in Dave

Hoort niet echt thuis in de rubriek van de klimmassieven, want de vraag is de volgende.
Volledig rechts in Dave, dus tussen de rotsen waar geklommen wordt en het dorp zijn nog een aantal vervuilde wanden. Er hingen daar een tiental nieuwe setjes waarschijnlijk van personen die daar "prospectie" uitvoerden. Het CAB heeft die dus weggehaald. de vraag is dus of iemand daariets meer van weet. Er zijn daar al problemen geweest met avonturengroepen, speleos, militairen, enz en de klimaanvragen zitten er nog steeds in de onderhandelingen.

 

 

Kees Breek
fidèle client
278 posts

12-10-2011
13:42

 

Ik weet niets van deze setjes dus het is nogal off-topic, maar ik heb wel een vraag naar aanleiding van deze post. Bedoel je met die vervuilde wanden het stuk waar oude routes lopen als Les mauvais enfants? En mag je daar niet meer klimmen?

 

 

Harald Swen
fidèle client
430 posts
Beta male

12-10-2011
14:35

 

Of de wanden die veel verder naar het zuiden liggen.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

12-10-2011
19:37

 

Het zijn de wanden die sterk vervuild zijn een honderdtal meter voor de ingang van het fort, dus zeker een 300-tal meter voorbij het bushokje richting Dave. Het is het massief van de "Tronoi", tegenover het tennisterrein aan de andere kant van de spoorweg, met erboven een uitzichtplaats. Je moet een stuk moerassig gebied oversteken en dan nog een vijftigtal meter naar boven door de struiken om aan de eerste rotsband te geraken. Onder de overhangen van deze rotsband heeft men een bivak uitgegraven - er ligt een opgerold tapijt en er waren een tiental setjes op plaketten aangebracht die dus ondertussen zijn weggehaald. Hogerop, moeilijk te bereiken door het struikgewas, is er een tweede rotsband met een dièdre waar we in de jaren stillekes eens geprobeerd hebben een route te openen (toen mocht dat nog). Er steekt in het begin nog een verroeste haak, maar hogerop was uitklimmen toen al door de doornstruiken en losse blokken onmogelijk. Er hangt nog ergens een rode rugzak van een hospitaalpatient die naar beneden sprong.
CAB heeft in dit gebied geen klimtoelating en heeft die ook nooit gehad - het is natura2000 gebied en er groeien trouwens een paar prachtexemplaren asplenium trichomanes en scolopendrium. Avonturen-activiteiten is deze zone zijn dus verboden.
In het kader van de vijftiendaagse van de natuur organiseer ik trouwens samen met het DNF (department Nature et Forêts) vertrekkende aan de kerk in Dave een wandeling op 15 oktober van 14h tot 17h met als thema natuurbeheer. Het standpunt dat ik in Dave verdedig is dat rotsen zoals die van de Tronoi na een aantal jaren volledig overwoekerd worden door het bos. Op het niveau van de natuur misschien verdedigbaar, maar op het niveau van de biodiversiteit een beperking. Op het massief van Néviaux, waar de klimmers actief zijn, ziet men ook duidelijk het verschil op het niveau van het traditioneel klimmen in de gemakkelijkere routes zoals de sector Anna, waar een enorme diversiteit van typische rotsplanten groeit en de rotsen afgesleten door het sportklimmen onder de overhangen. In het kader van het bekomen van de klimtoelatingen ik specifieer duidelijk in Dave - is het nog altijd mijn bedoeling het traditioneel alpinisme als een actieve medewerker te verdedigen op het niveau van de ontwikkeling en het behoud van de typische rotsplantengroei in deze gemakkelijkere sectoren. Het opent ook de mogelijkheid de wanden rechts van Anna te beklimmen en klimmend te onderhouden, misschien in tegenstelling of als aanvulling, zoals in andere massieven, met werkweekeinden in niet beklommen zones. De rotsen tussen het dorp Dave en Néviaux vormen dus een gebied dat de mogelijkheid biedt een aantal zones te definieren in het kader van natura 2000 die beantwoorden aan de verschillende natuur- en sport benaderingen. Dit standpunt is het resultaat van de observaties van 2006-2011. Het laat me in de toekomst misschien ook toe deze problematiek wetenschappelijke te benaderen.

 

 

Kees Breek
fidèle client
278 posts

12-10-2011
19:42

 

Hi Eddy,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik heb nog wel een opmerking. Je kunt niet zeggen dat er meer biodiversiteit is door het verschil in gebruik tussen sportklim of avontuurlijker routes. Er zijn veel parameters die verschillen. De rotsen onder het dak zijn o.a. veel minder open van structuur, onder het dak valt geen regen, op sommige delen wordt de boel door duiven zo ondergekakt dat er sprake is van een extreme vorm van eutrofering en er zijn vast nog meer verschillen. Kortom je kunt niet stellen dat er sprake is van een verband. Hoogstens dat je daar een aanwijzing voor hebt.

 

 

cuyp
est-ce que j'ai droit à une bière ?
25 posts

19-10-2011
12:18

 

eddy,

verleden jaar op een dag overvallen door de regen en eens gaan wandelen langs daar. toen hingen deze setjes daar al en ook da tapijt was van de partij. is dus zeker niet recent geplaatst.