Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

geloofwaardigheid opleiding Initiator Sportklimmen

gnorgel 39 4722 22-8-2011 21:51  

Dernière réponse

gnorgel
un verre d'eau svp
0 posts

1-7-2011
17:22

 

geloofwaardigheid opleiding Initiator Sportklimmen

Vandaag vernomen: ben je ouder dan 35 en wil je Initiator Sportklimmen worden..grijp je kans want in een éénmalige inhaalbeweging kan je slagen in de praktische proef door examenroutes van niveau 4c te klimmen. Ben je jonger dan 35, dan wordt nog steeds niveau 5b verwacht.

"Na een lange periode van onderhandelen met de VTS is de inhaalbeweging een feit. De VTS geeft KBF de kans het aantal gediplomeerden in de klimschoolwerking van haar clubs te laten toenemen. Een groep ervaren klimschoolbegeleiders, zonder reeds behaald VTS diploma, krijgt nu de kans via een verkorte cursus op basis van hun ervaring binnen de klimschool en hun kwalificatie (KVB 3) gediplomeerd te worden tot Initiator Sportklimmen. Dit zal een volwaardig diploma zijn. Deze verkorte inhaalbeweging is éénmalig.

KBF hoopt dat deze inhaalbeweging een interessant leerproces zal zijn en de clubs de vruchten zullen plukken van deze kans tot nieuwe instroom van gediplomeerden in hun kaderbestand.

Over de inhoud en procedures werd lang gediscussieerd. De richtlijnen en vakinhouden zijn het resultaat van vele maanden onderhandelen. Het eindproduct is een consensus tussen heel wat partijen.

KBF is de VTS dan ook dankbaar voor het begrip die de denkcel in dit dossier toonde en staat ook honderd procent achter deze verkorte kwalitatieve inhaalbeweging."


Kan iemand de logica toelichten? Als technisch klimvermogen een vereiste is, wees dan consequent. Iedereen dan 4c, 5b of whatever ook vereist is. Als maximaal slagen de doelstelling is, zet het dan maar op 4c voor iedereen.
Wie zegt trowuens dat men op 35 meer rvaring heeft dan iemand van 25? (men wil 'ervaren klimschoolbegeleiders de kans geven zich te diplomeren') De klimschool is net zo druk bevolkt met 20ers, 30ers en 40ers die voor het eerst een opleiding volgen en daarna doorstromen naar begeleider binnen de klimschool, niet leeftijd maar aantal jaren ervaring zou het criterium voor 'ervaren klimschoolbegeleider' moeten zijn.

Enfin, blijkbaar is er lang en diep over nagedacht en zal het aan mij liggen dat ik dit een vreemde kronkel vind..

 

 

jaapi
le pendule, je ne fais que ça
185 posts
Climbing is not about holding on, it's about letting go...

1-7-2011
17:48

 

hahahaha... kbf, you gotta love it!

ik denk dat de redenering is: ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen papierkes en badgekes in hunne portefeuille hebben. Of die nu kunnen klimmen of niet, zolang ze maar gediplomeerd zijn is het goed!

 

 

dirk v o
fidèle client
243 posts

1-7-2011
21:53

 

zo zit onze maatschappij in elkaar en 't is aan uzelf zelf of ge er gebruik van maakt of niet

 

 

Victor
un verre d'eau svp
15 posts

2-7-2011
11:03

 

en ik die dacht dat de term sportklimmen vanaf niveau 6a werd gebruikt.
Allez mijn tante doet ook aan sportklimmen als ze haar ladder naar de zolder benut

 

 

nessa
un verre d'eau svp
13 posts

2-7-2011
11:49

 

maar jongens toch...iemand die 4c klimt kan toch perfekt iedereen voorthelpen ivm kennis v routes, inschatten v gevaren, rustpunten, tactische inbreng....

 

 

m.
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
501 posts
vur mich en dzjat kaffei,en dzjee?

2-7-2011
12:01

 

Haha....dit schept tenminste duidelijkheid:nu weet je tenminste dat je om te leren "sportklimmen " niet in de klimschool moet zijn

 

 

Peter H
un verre d'eau svp
10 posts

3-7-2011
14:11

 

tja 4C op uw 35ste is volgens mij niet de grootste drempel voor de klimschoolbegeleiders vanaf 50 vind ik 4b zelfs aanvaardbaar maar de KVB... zorgen ook voor een beperkt aantal aangeleerde methodes en dan moeten ze nog een curcus van x aantal uur gaan volgen bij bloso wat voor de oudere en meer ervaren klimschoolbegeleiders de druppel is die de emmer laat overlopen gevolg minder klimschool begeleiders maar meer met een papiertje in hun portefuile of dat beter is voor de klimschool?? de tijd zal het uitwijzen
aan de nu op rust gestelde klimschoolbegeleiders
klim ze

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

3-7-2011
18:35

www
 


en ik die dacht dat de term sportklimmen vanaf niveau 6a werd gebruikt.

De rest is rotsklimmen ook al is het maar een 4 of zelfs minder, maar ook een 8a is rotsklimmen.
Gaat het nu om initiator sportklimmen of initiator rotsklimmen?

 

 

jaapi
le pendule, je ne fais que ça
185 posts
Climbing is not about holding on, it's about letting go...

4-7-2011
15:44

 

Het gaat vooral om initiator. Het klimmen, of het nu rots of sport is, heeft er niets meer mee te maken.

Ik ben reuze blij dat KBF eindelijk dat vervelende klimmen eruit heeft gekregen. En dat na lange en moeizame gesprekken!?! Maar ge ziet, de aanhouder wint! Dank u KBF... nu kan ik ook een cursus gaan doen se. Iemand klimschoenen kopen? Ik heb ze toch niet meer nodig...

 

 

brigitte
est-ce que j'ai droit à une bière ?
35 posts

4-7-2011
18:15

 

Dus geen palmares, geen ondervinding, geen alpinisme, geen niveau rotsklimmen.
Hey Jaapi binnenkort ook geen knopen - de schoenen van vandaag hebben toch allemaal een velcro-sluiting ! Schrijven we samen in ? Moet je voor zo'n papierken een postzegel voor de verzendingskosten bijvoegen ?

 

 

sans niveau
le pendule, je ne fais que ça
151 posts

4-7-2011
19:06

 

dat stinkt weer naar centraliseren, en dat mondt uit in.... macht
en dat dan weer in machtsmisbruik etc...etc...

 

 

Gaston
un verre d'eau svp
11 posts

4-7-2011
21:54

 

Wat een negatief gedoe altijd rondom die KVB. Ik heb zelf het KVB3 gehaald en daar slechts 80 voor betaald. In 6 zondagen hebben vrijwilligers, de initiators, mij van alles geleerd maar vooral hoe ik veilig kan voorklimmen. Zaken zoals klimtechniek of verbeteren van klimprestaties zijn niet veel aan de orde gekomen. Dat leer je pas daarna door veel te gaan klimmen.

10 m vallen in een 6a of in een 3 zal zonder goede zekering net zo veel pijn doen...

Ik ben de initiator in elk geval dankbaar dat ze de moeite en tijd hebben genomen om mij veilig te leren klimmen.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

5-7-2011
10:50

 


10 m vallen in een 6a of in een 3 zal zonder goede zekering net zo veel pijn doen...


idem zonder een slechte zekering ???

 

 

jaapi
le pendule, je ne fais que ça
185 posts
Climbing is not about holding on, it's about letting go...

5-7-2011
15:44

 

@ gaston: goed voor u en dat KVB, maar het gaat hier niet over een KVB halen (voor ne keer).

Het gaat over initiators en wat ze kunnen. En dat een initiator "rotsklimmen" iemand kan uitleggen hoe ze veilig moeten voorklimmen, wel ja, dat hoop ik maar. Wat zouden ze anders moeten doen eh .

Maar een initiator SPORTklimmen, die is mijns inziens vooral actief in de zaal. Klimclubs, sportkampen, scholen, etc.
Leren beveiligen is dan een onderdeel, maar de voornaamste taak is: iemand leren klimmen. En als je zelf niet meer dan 4c klimt, of zelfs 5b...hoe kan je dan iemand anders leren klimmen?

Ik heb de kans gekregen om van dichtbij een aantal initiator-opleidingen te kunnen observeren, zonder ze zelf te moeten volgen. En toen viel het mij enorm op dat inhoudelijk deze opleidingen echt sterk zijn (didactiek enz). Maar de enige cursisten die het aangeleerde ook echt in de praktijk kunnen omzetten, zijn diegenen die zelf een "hoog niveau" hebben. De anderen zien gewoon de bewegingen niet, voelen dat evenwicht niet, ze hebben geen ervaring, ze kunnen een route niet lezen, etc. Dus kunnen ze ook weinig overbrengen naar iemand anders. Erger nog, ze leren foute dingen aan en geven slechte tips.
Lesgeven bij jonge kinderen gaat dan nog net. Deze leren veel zelf en je moet vooral veel spelvormen aanbieden en zorgen dat ze uitgedaagd blijven en zich niet vervelen. Maar bij adolescenten en volwassenen ligt dat anders. Mensen met een beetje talent klimmen de eerste keer al 4c en 5b is vaak na een paar sessies al bereikt. Wat ga je dan doen??

De vraag is: waarom wil KBF hun eigen opleiding zo ondermijnen? Dat is toch gewoon dom. Ze zouden het niveau moeten optrekken als ze willen dat een diploma ergens voor staat. Als ze willen dat je naar een CV kijkt en denkt, ow, initiator bij KBF...die weet wat klimmen is, das ne goeie.
Dat lijkt me toch de bedoeling?!?

En als ze een scheve situatie (veel niet gediplomeerde lesgevers)willen rechttrekken door een inhaalbeweging, dat ze dan de opleiding gratis maken voor wie reeds in een klimclub lesgeeft. Of dat ze zorgen dat de verkorte opleidingen in de klimclubs zelf aangeboden worden en dat niet iedereen een half land moet doorrijden, elke zaterdag of zondag gedurende een half jaar ofzo...

Maar nee, blijkbaar is de beste oplossing: 4c is goed genoeg...

ps: sorry voor de lange post, ma soms

 

 

liesbet
est-ce que j'ai droit à une bière ?
49 posts

5-7-2011
17:38

 

Volledig mee eens Jaapi

 

 

Toffee
parfois ça m'arrive de grimper
3933 posts

6-7-2011
00:37

 


Enfin, blijkbaar is er lang en diep over nagedacht en zal het aan mij liggen dat ik dit een vreemde kronkel vind..


Het ligt aan jou


Maar een initiator SPORTklimmen, die is mijns inziens vooral actief in de zaal. Klimclubs, sportkampen, scholen, etc.


Tiens, Waarvoor dient een initiator MUURklimmen dan nog?


Leren beveiligen is dan een onderdeel, maar de voornaamste taak is: iemand leren klimmen.


In de KBF logica is de voornaamste taak van een initiator sportklimmen een beginneling leren veilig rotsklimmen, niet iemand op een hoger klimnivo tillen. Het gaat om initiatie, weetjewel?



De vraag is: waarom wil KBF hun eigen opleiding zo ondermijnen? Dat is toch gewoon dom. Ze zouden het niveau moeten optrekken als ze willen dat een diploma ergens voor staat. Als ze willen dat je naar een CV kijkt en denkt, ow, initiator bij KBF...die weet wat klimmen is, das ne goeie.
Dat lijkt me toch de bedoeling?!?


Neen, de hele KVB historie, en de Bloso- opleidingen initiator zijn in eerste instantie gericht op veilig klimmen niet op kwalitatief beter klimmen. Er bestaan trouwens ook nog de brevetten trainer A & trainer B, remember? Waarvoor zouden deze bestaan?

Maar de opleidingen, brevetten, Kvb's dekken veelal de lading niet. Om een een IFSC licentie te krijgen heb je geen KVB3 nodig...

Maar is het wel gezond voor de klimsport dat er gasten zijn die gemakkelijk 7A klimmen op de Jeunesse geen 4ke aankunnen op de Mérinos omdat die uit meerdere lengtes bestaat?


 

 

samson
est-ce que j'ai droit à une bière ?
43 posts

6-7-2011
09:44

 


Ik heb zelf het KVB3 gehaald en daar slechts 80 voor betaald. In 6 zondagen hebben vrijwilligers, de initiators, mij van alles geleerd maar vooral hoe ik veilig kan voorklimmen.

Watte??? 80 euro om te leren voorklimmen... Ik moet ook dringend geld vragen aan alle personen die ik GRATIS heb leren voorklimmen!
Het is niet omdat ze geld vragen, dat ze kwaliteit leveren. Alle mensen die van mij hebben leren voorklimmen waren er op één dag mee weg, zowel de beveiligingstechniek als de klimtechniek...
Waar is die tijd toch dat men van vrienden leerde voorklimmen???

 

 

Rudi Frankinouille
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

6-7-2011
10:22

www
 

klimschool gevolgd wschl he Sam

PS, het kriebelt enorm om hier iets te posten

 

 

teaser
le pendule, je ne fais que ça
73 posts

6-7-2011
10:50

 

Komaan wees eens vriedelijk voor elkaar.
Kunnen we niet gaan voor een Belgische oplossing?
Als we het woordje "sport" nu eens vervangen door "sportel" (dixit Bloso)? "Initiator sportelklimmen"...bekt nog goed ook!
Wat zitten hier trouwens altijd die zogenaamde "sportklimmers" van hun oren te maken?
Ge moet die mannen maar eens bezig zien aan de rotsen:klimmen eens één routje en liggen de rest van de dag op de touwzak koffie te slurpen .....

PS: kan het klimniveau voor trainer A ook
aangepast worden aan de leeftijd aub?
6a+ bijvoorbeeld voor 40+...dan kan ik
misschien dat nog behalen alvorens op
klimpensioen te gaan

 

 

sticky finger
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
627 posts

6-7-2011
11:03

www
 

Heeeeerlijk

Beste voorstanders, er is inderdaad geen verschil tussen een 6c of 9a klimmer. Zolang hij maar af en toe am limiet klimt en niet de jeanette uithangt. Of je nu projectklimt in een 6c of een 8b, het maakt geen zier verschil uit zolang je jezelf maar uitdaagt. MAar face it, het sportklimmen van 2011, heeft nog maar weinig te zien met het sportklimmen anno 1965. Ik weet het, het is moeilijk ouwe zakken, maar tijden veranderen, jullie worden oud, ge begint soms wat te zagen, tpatteke in freyr wordt steiler, de touwen dunner en de klimschoenen hebben zo een vreemde vorm in vergelijking met vroeger. Laten we maar eens eerlijk wezen, iemand die zit te knoeien in een 5a is de term "sportkliminitiator 2011" niet waardig. Of hij mankeert de ballen aan zijn lijf of hij mankeert een dosis techniek. Het moderne sportklimmen draait niet meer om touwtechnieken alleen en gelukkig maar, anders waren we nu nog altijd met zijn allen graatoverschrijdingen aan het patineren. Maar... geen stress ouwe, het mes snijdt langs 2 kanten. Een arrogant 8aklimmerke die het verschil niet kent tussen een mastworp of paalsteek, heeft hier ook niets te zoeken. Hij die zonder schuld is, werpe de eerste steen.

Anyway het lijkt mij meer dan duidelijk dat dit losers van het grootste kaliber zal aantrekken. Beseffende dat ze het niet in zich hebben om hun grenzen op rots te verleggen, gaan ze op zoek naar een andere vorm om zich te manifesteren.

De quota zou zonder meer op 6b rots moeten liggen. Iedereen met voldoende ballen en motivatie kan 6b rots klimmen. Moet je hiervoor eerst 2 jaar elk weekend naar de rotsen trekken, dan is dat zo...

Iedereen die dit niet inziet, gelieve verder te surfen naar onderstaande link:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Voetbal