Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

het ideale Gletsjer-touw!?

Jap@a 6 3322 26-6-2011 08:31  

Dernière réponse

Jap@a
le pendule, je ne fais que ça
125 posts

23-6-2011
18:39

www
 

het ideale Gletsjer-touw!?

Hej Folks,

Ga me een van de dagen eindelijk eens een touw aanschaffen, lang genoeg van klimpartners geprofiteerd, maarja zoveel keus hé!

Het zou in eerste instantie moeten dienen voor gletsjertochten.

Nu dacht ik een enkele streng van een half (of dubbel) touw te kopen.

Nu zie je op de markt een aantal van die randoné touwen (25 meter ofzo), maar die lijken mij dan volstrekt waardeloos. Ik bedoel maar hoe kan je zonder resttouw iemand takelen?

Volgende stap 50m. Maar als ik dan even doorreken, in een tweemanscordé 15 meter tussen dan heb nog 17,5 over aan elke kant, daar kom je er eigenlijk ook niet mee voor een klassieke Seilrolle, dus 60 meter dan maar?
En voor een 3 à 4 mans cordé?

Dus wat is volgens jullie het ideale touw voor gletsjertochten?

Merci,
Brecht


 

 

Stijn
le pendule, je ne fais que ça
123 posts

23-6-2011
19:29

www
 

zelf heb ik 2 halve strengen van 60m, dan kan je die als paar gebruiken bij het alpien klimmen, en aparte gebruiken op gletsjer. een touw heb ik trouwens nog nooit te lang weten zijn, ik zou dus nooit investeren in eindjes van 25m.

let wel serieus goed op dat dat de technieken en materialen die je hiermee gaat combineren geschikt zijn voor de huidige generatie van behoorlijk dunne en gladde touwen.

En zonet ontdekt: blijkbaar is Beal met een touw naar buiten gekomen dat voldoet aan de normen van zowel enkel, half als tweelingtouw: http://www.beal-planet.com/sport/anglais/all-adouble.php . misschien de moeite?

 

 

Denis Hoste
fidèle client
222 posts

23-6-2011
19:36

www
 

Ik heb ook twee halve strengen van 60m. Niets mis dus met die lengte, zoals Stijn zegt, je kan nooit touw teveel hebben (tenzij als je echt naar gewicht gaat kijken). Korter kan eventueel ook, maar ik ben tevreden van mijn 60m touwen.

Aangezien je ze op gletsjers (in sneeuw/ijs-omgeving dus) gaat gebruiken, raad ik aan touwen te nemen die daar tegen kunnen. Van Beal zijn dat touwen met de eigenschap golden dry of dry cover. Dat zorgt ervoor dat je touw minder water opneemt (lichter) maar ook minder snel bevriest bij koude temperaturen en minder snel slijt in het algemeen.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

23-6-2011
21:17

 

Alles hangt ervan af welke gletsjertochten je wil maken ! Als het is om naar een hut te gaan en een kleine top waar een paar honderd man op rondloopt is 25 meter ruim voldoende. Zorg wel voor een superdry- touw, zo licht mogelijk maar wel voldoende dik minstens een 9 of 10 mm, een iets ouder touw dat stevig in de hand is te houden, voldoet perfect. In spleten vallen is in de praktijk meer dan een uitzondering. Slecht weer, uit het spoor, enz. In die omstandigheden blijft men in groep met verscheidene cordées en rekent men op wederzijdse hulp. Het touw wordt dus gebruikt om te helpen. Takelen kan je meestal vergeten, zelfs als je dat grondig hebt ingeoefend tenzij je dus met voldoende volk bent. Voldoende rommel op je gordel hebben om prussiks te maken, vooral klemmen,enz om er zelf uit te geraken zijn in dat geval een lonende investering. Als je een goede klimmaat hebt, het touw voldoende strak houdt ga je zelden of nooit dieper dan de lende in een spleet. Eigenlijk zou ik eens op belclimb willen weten wie echt aan een touw, diep in een spleet heeft gebengeld en er door één enkele klimmaat is uitgetakeld. De paar keer dat ik het heb meegemaakt was het in extreme omstandigheden en al dik tevreden dat het touw onmiddellijk werd geblokeerd en de situatie onder controle was. En in dat soort toestanden heb je zowiezo mistens 80 meter klimtouw. (Soms op de rugzak van degene die in de spleet zit- maar dat is een ander verhaal).
Bij normale gletsjertochten, waar reëel gevaar voor spleten is, met verse sneeuw, zonder spoor, enz is een cordée van drie man aangewezen.

 

 

Kees Breek
fidèle client
278 posts

24-6-2011
16:50

 

Het touw moet goed geimpregneerd zijn en 50m, 60m dubbel, enkel. Ik denk niet dat dit voor gletschertochten veel uitmaakt. UIteindelijk is het bij je touwkeuze belangrijker wat je na of voor je gletschertocht gaat doen. Noordwand, alpiene sportklimroute of wil je wellicht via een rotsgraatje naar een leuk topje? Daar kun je veel beter je keus op afstemmen.
Je hoeft geen rekening te houden met een volledig seilrolle.Als je een cordee met twee hebt en iemand gaat echt kopje onder, zal die er zoveel mogelijk zelf uit moeten prusikken. Alleen voor het laatste stuk zul je kunnen/moeten helpen. Het gebeurt inderdaad niet vaak dfat iemand er helemaal in gaat, maar ik zou er niet oprekenen dat er altijd anderen in de buurt zijn.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

26-6-2011
08:35

 

Kees heeft groot gelijk als hij schrijft dat het touw dat meegenomen wordt in functie is van de tocht die men "achteraf" wil doen. Ondertussen zowat het inventaris gemaakt van de ongevallen waarmee ik geconfronteerd werd. Als ik uitsluitsel maak van de valpartijen waarbij de gekwetsten in de rimaye staken zijn het op een paar uitzonderingen na allemaal ongevallen op weg naar een hut. Op een kale gletsjer steken de spleten dikwijls vol sneeuw. Die sneeuw heeft een andere kleur en ligt iets dieper. Men verwardt die met het spoor. Vooral als de spleten evenwijdig met het spoor lopen. Als er een paar centimeters verse sneeuw valt is het helemaal een probleem. Spleten die dwars overgestoken worden, zoals het eigenlijk zou moeten, via een sneeuwbrug zijn meestal veel zichtbaarder (als ze al niet vol gaten steken). Het is vooral op dat soort gletsjertochten naar een hut waar het dus oppassen geblazen is en waar men ook zelden het gebruik van touwen ziet ! Maar misschien een andere topic ... gevaarlijke hutten ! Alhoewel tijdens de cursussen die ik gaf dit natuurlijk een favoriet onderwerp was en sommigen het idioot vonden dat het touw moest uitgepakt worden en zeker als op volle lengte moest gestapt worden. Maar als je op een dergelijk traject een paar personen kent die verongelukt zijn ... liever blode Jan dan dode Jan. Misschien de reden dat ik nog op dit forum kan rondhangen.