Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Arolla, tips voor trips?

Jap@a 11 1666 15-6-2011 18:38  

Dernière réponse

Jap@a
le pendule, je ne fais que ça
125 posts

9-6-2011
22:37

www
 

Arolla, tips voor trips?

Hej allen,


We zouden graag deze zomer een tour maken rond Arolla (zeg maar een deel van de klassieke Haute Route). Bedoeling is om een leuke mooie (gletsjer) tour te maken met niet al te technische beklimmingen (PD).

Hier even wat tips voor trips vragen van zij die daar recentelijk geweest zijn.


Voorlopige planning:

Arolla- Cabane de Dix
Cabane de Dix Pigne d Arolla (la Serpentine)- Cabanne des Vignettes
Cabanne des Vignettes- l Eveque- ref. Bouqetin
Bouqetin- Cabane de Bertol
Cabane de Bertol- Tête Blanche- Cabane Dent Blanche
Cabane Dent Blanche- Ferpècle


Eerst en vooral welke boeken/gidsen omvatten het beste deze trip? Eventueel in het Engels (of Nederlands uiteraard)? Tot nu toe zag ik Hochtouren in West-Alpen van Push et al. Alsook de SAC clubfuhrer Walisser Alpen 2 en 3 en de Hochtouren (Auswahlfuehrer) van Biner. Zijn er nog andere boeken? Die aan te raden zijn.


Iemand nog interessante aanvullingen op dit programma leukere, minder bekende site-tripjes? topjes...


Wat met Mont blanc de Cheilon, is het doenbaar om Mt Blanc de Cheilon en Pigne op één ochtend te doen vanuit Dix en aankomen in Vignette of is dat te veel van het goeie.

Ik las hier in een aantal posts dat gletsjer rond de pigne er erg slecht bij lag, is dat een vaker voorkomend gegeven in begin augustus, of was dit gewoon een voorbeeld uit een slecht jaar (niks zegt dat het dit jaar geen slecht jaar kan zijn natuurlijk, maar goed als je het al op voorhand weet).

Dan wat betreft de ref. Bouquetins, Kan je dat boeken of is het gewoon hopen dat het niet vol zit? Zijn daar matrassen, dekens voorzien of dien je slaapzak etc mee te nemen. Kookfornuis is voorhanden daar ja?

En hoe verloopt het bereiden van maaltijden in de meeste hutten in Zwitserland (erg lang geleden dat ik in CH was), kan je ergens je eigen potje koken of dien je dan brander mee te brengen, of dien je sowieso de maaltijd in de hut nuttigen?

Ok, alvast bedankt voor de info,
Brecht

 

 

bartcockx
le pendule, je ne fais que ça
76 posts

12-6-2011
18:31

 

Wat de Zwitserse hutten betrefd kan ik je al wel vertellen dat je naar mijn weten nergens een fornuis gaat vinden om zelf te koken. Neem dus zeker gas en brander mee. Wat ik wel al een paar keer heb gedaan is gewoon van die zakjes meenemen en die voor een paar frank laten klaarmaken in de hut. Dan wordt je meestal maar beperkt uitgescheten. En vergeet zéker niet te reserveren op voorhand (dezelfde ochtend is goed)want anders maak je een reeele kans om dezelfde dag nog terug naar het dal te wandelen.

Véél plezier

 

 

QuintenM
un verre d'eau svp
17 posts

12-6-2011
18:43

 

mont blanc de cheillon en over de pigne doorsteken in de morgen lijkt me vrij ambitieus je rekent hier beter een hele dag voor uit (ik weet natuurlijk niet hoe het met je conditie zit)

andere bergen die ik zeker kan aanraden zijn

mont brullé
l'eveque
en aiguille de la tsa

 

 

p.vdb
un verre d'eau svp
13 posts

14-6-2011
12:54

 

Als je conditie goed zit, is de tête de Valpelline tussen cabane Bertol en Dent Blanche een mooie aanrader !

 

 

Jap@a
le pendule, je ne fais que ça
125 posts

14-6-2011
23:13

www
 

OK bedankt alvast allemaal.


Wat ik wel al een paar keer heb gedaan is gewoon van die zakjes meenemen en die voor een paar frank laten klaarmaken in de hut. Dan wordt je meestal maar beperkt uitgescheten.

Exact hoe ik mij nog herinner van een jaar of 10à 15 geleden (als kleine uk met mijn ouders )
Nu ik meen mij te herinneren dat ze daar ook nog eens belachelijk veel geld voor vragen, ben je dan al niet beter af van gewoon voor de locale maaltijd te gaan, niks mee te slepen naar boven, met de voeten onder tafel te gaan zitten en een vriendelijke(r) cabanier te hebben ?

Mont Brulé
en Tête de Valpenline staan genoteerd


mont blanc de cheillon en over de pigne doorsteken in de morgen lijkt me vrij ambitieus je rekent hier beter een hele dag voor uit (ik weet natuurlijk niet hoe het met je conditie zit)


Nu ja ochtend ik bedoelde vooral één dag dus 's ochtends vroeg aanzetten in de Dix en in de namiddag in de Vignettes aankomen, of mss toch Mt Blanc de Cheilon laten vallen. Nu goed zal sowieso ook wat van de condities(weer) ter plaatse afhangen.

En wat voor gidsje gebruikte jullie naast de kaart, of gewoon de info die je online kan vinden?

nogmaals merci,
Brecht

 

 

 

Jap@a
le pendule, je ne fais que ça
125 posts

15-6-2011
09:53

www
 

Bedankt voor de links ivm de boeken

maar zijn dat niet meer wandelgidsjes die bij wijze van spreken stoppen bij de eerste potentiele gletsjerspleet?

Ik bedoel maar maar wat ik echt wil weten is hoe de route van bv Vignette naar de top van l'eveque loopt en hoe dan vervolgens best af te dalen naar de Bouqetins?

Voorlopig kom ik dan vooral op deze uit http://www.klimboeken.nl/products/SAC-%252d-Matterhorn-%7B47%7D-Dent-Blanche-%7B47%7D-Weisshorn.html

op zich ook leuk, maar het aantal routes is veel beperkter
http://www.altiplanobooks.be/reisboeken/wandelgidsen/europa/zwitserland/wallis/hochtouren+westalpen+186+felseistouren+todigrcombin+rother.html

merci,
Brecht

 

 

p.vdb
un verre d'eau svp
13 posts

15-6-2011
11:12

 

Volgende gidsjes zijn ideaal (mijn frans is stukken beter dan mijn duits) :
- Guide du Valais : Du Trient au Nufenen (CAS)
- Guide des Alpes Valaisannes Vol. II (Gd-St-Bernard au Col Collon) + Vol. III (Col Collon au Theodulpass) (CAS)

 

 

Matthiasn
un verre d'eau svp
2 posts

15-6-2011
16:17

 

Ik trek deze zomer ook naar Arolla om alpine beklimmingen te ondernemen.

Ik heb me volgende kaart en boeken aangeschaft.
- gids: guide de alpes Valaisannes 2 (Alle routes staan erin die je kan bedenken en toegang tot hutten ook, het vraagt wel wat puzzelwerk om alles aan een te passen.) ik bespreek ook altijd eens kort de route met de gardien of er eventueel aanpassingen zijn naargelang sneeuw- of ijscondities. Die helpt je meestal ook een heel stuk verder.
- Kaart: carte d'excursions Arolla 283T (1/50000)

 

 

p.vdb
un verre d'eau svp
13 posts

15-6-2011
18:21

 

je kan ook een topokaart 1:25000 kopen van de Val d'Hérens.
Lijkt mij toch iets handiger om je te oriënteren...

 

 

Jap@a
le pendule, je ne fais que ça
125 posts

15-6-2011
18:38

www
 


Volgende gidsjes zijn ideaal (mijn frans is stukken beter dan mijn duits) :
- Guide du Valais : Du Trient au Nufenen (CAS)
- Guide des Alpes Valaisannes Vol. II (Gd-St-Bernard au Col Collon) + Vol. III (Col Collon au Theodulpass) (CAS)


OK dezelfde waarnaar ik verwees in het Duits dus. Hier in de winkel hebben ze natuurlijk alleen de Duitse (ik woon voor de moment in Duitsland) zodus.

Maar dan ga ik er zo toch maar eentje aanschaffen... (in het Engels bestaan ze vast niet?)

En qua kaarten heb ik idd de 1:25 000 Matterhorn(1347), Evolène (1327) en Chanrion (1346) wat samen met zo'n "Fuhrer" zou moeten volstaan.

Nogmaals bedankt allemaal alleszins,
Brecht