Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Vragen ivm organisatie trekking Peru

MatthiV 2 2504 5-7-2011 13:10  

Dernière réponse

MatthiV
est-ce que j'ai droit à une bière ?
41 posts

18-5-2011
15:14

 

Vragen ivm organisatie trekking Peru

Hey!

ik zit met een aantal vragen, en dus ben ik op zoek naar mensen met ervaring met het lopen van trekkings in Zuid-amerika, meer bepaald in Peru (al kan ook vb ervaring elders misschien wel nuttig zijn).


Het zit zo:
Oorspronkelijk plan was om in augustus 15 dagen vanuit huaraz in Peru , twee of drie korte (type santa cruz) of één lange (cedros-alpamayo of huayhuash loop) trekking te doen. Dit wilden we liefst zelf organiseren en in eigen beheer doen, maar een rugzak dragen met alle kampeergerief, kookgerief, eten enz. voor de volledige duur van de trekking, dat zien we niet zitten op die hoogte. Vandaar wilden we een ezeldrijver huren met 1 ezel en 1 paard. De ezel om een deel van het kampeergerief te dragen (de rest gaat op onze rug), het paard als middel tot evacuatie of ev als iemand gekwetst is of last heeft van hoogte, enz. Dit alles owv twee redenen: 1. het budget te drukken & 2. het gevoel te hebben ECHT in de andes te zijn, het avontuur aan te gaan en zelf alle beslissingen te kunnen nemen. Een beetje zoals we gewoon zijn in Europa dus, maar op iets grotere schaal

Aangezien de lange trekkings echt wel lang zijn (11 of 12 dagen incl rustdagen), en we maar 15 dagen ter plaatse zijn, zijn we momenteel prijs aan het vragen bij lokale trekking organisaties die we kunnen vinden zodat we alle praktische zaken eventueel op voorhand kunnen regelen. Indien de prijzen te hoog liggen, dachten we af te stappen van het plan van de lange trekking (wat echt wel onze voorkeur heeft) en ter plaatse contacten te leggen voor een kortere trek (wegens meer speling in aantal dagen dan).

De prijzen die we nu binnenkrijgen zijn echter een heel stuk duurder dan we verwacht hadden.
Doorgaans wordt ons een "full service" aangeboden waarin gids, ezels (7 stuks zelfs!), 1 paard, slaaptenten, eettent, kooktent en kookgerief, 1 kok , 2 ezeldrijvers, tafels, stoelen, wc-tent, enz. en alle eten en drinken inbegrepen zit. We zijn ervan overtuigd dat de service die geboden wordt op zulke "expedities" wel hoog zal liggen, maar dit ligt ook mijlenver van ons oorspronkelijke plan om zelf low budget de Andes in te gaan.
- Iemand ervaring met zulke service op trekkings/expedities? Waarom zouden we hier wel of niet op moeten intekenen?
- Wat is de minimum uitrustingsgraad (wc-tent, eettent, tafels, stoelen, ...?) die we nodig zouden hebben op zulke trekkings, indien we het toch zelf zouden doen?

Op onze vraag hebben enkele trekking organisaties ook prijzen vastgelegd in een medium service formule zonder kok en maaltijden, meestal nog wel met de voor hen blijkbaar noodzakelijke karavaan aan ezels, drijvers en tenten. Deze prijzen liggen echter nog steeds heel hoog, en uiteindelijk moeten we dan blijkbaar zelf koken voor het personeel dat mee gaat. Dit zien we niet echt zitten omdat we vrezen deze mensen niet tevreden te kunnen stellen met onze "dagelijkse kost". Ons plan was om vriesdroogmaaltijden aan te vullen met heel beperkt wat verse zaken, maar het heel sober te houden. Als je dit vergelijkt met de kost die geserveerd wordt in full service (waar ECHT gekookt wordt), is dit maar magerkes natuurlijk. Bovendien is ons spaans erg beperkt (we zijn ons best aan het doen), zodat bij eventuele wrevel heel moeilijk de plooien te zullen kunnen gladstrijken... En het personeel tegen ons in het harnas jagen is niet echt een goed idee als je op 6 dagen van de bewoonde wereld zit denken we zo...
- Heeft er iemand ervaring met het niet-gegidst op stap gaan met ezels/paarden en ezeldrijvers?
- Hoeveel personen en dieren?
- Hoe verliep de samenwerking (wie doet wat)?
- Hoe werd het gemis aan een gids ervaren? Ik beschouw de gids zo een beetje als de chef van het "personeel", die de weg wijst, beslissingen neemt en instructies geeft. Klopt dit?
- Hoe werd het eten dan geregeld? Kookten de dragers zelf of moest je zelf voor hen koken? Wat en hoeveel?

Bijkomende vragen:
- Iemand goede contacten in Peru voor alpamayo of huayhuash trekking? Organisaties, gidsen, ezeldrijvers, enz. Alles welkom.
- Iemand een idee van de prijzen die ter plaatse worden aangerekend voor het lopen van cedros-alpamayo trekking of huayhuash loop? (We hebben alleen de prijzen via mail momenteel)
- Tips? Zaken waar we aan moeten denken? enz. Alle info welkom.

Benieuwd naar de reacties...

Matthias Vermost

 

 

bakroi
un verre d'eau svp
1 posts
Bert Verbraeken

5-7-2011
13:10

www
 

Alles is ter plaatse regelbaar met de lokale bevolking, maar dan heb je tijd nodig. En een degelijk niveau spaans

Je moet ook opletten met zelfstandig te vertrekken omdat ze bezig zijn het nationaal park af te sluiten als je geen gids (of andere officieel, een kok of zo) meehebt.
Vraag hun of ze hun pasje hebben.
de regels zijn ook verschillend naar gelang de ingang van het park. bvb.: om te gaan klimme op de sfinx aan laguna Paròn, doen ze niet lastig. Je kan er zelfs met je hond binnen. Maar bij andere ingangen hebben we dikwijls lang moeten diskusieren omdat er een of ander ding niet in orde was. (zoals de entre die je in huaraz zelf moet kopen en niet aan de ingang. ttz je kan aan de ingang betalen, maar dan krijg je geen pasje en ga je elke keer opnieuw moeten betalen!)
Ik heb een tijdje met een amerikaanse gids zitten praten, maar dat zal wss ook duur zijn. ik zal allesinds zijn naam is terug opzoeken.

en belangrijkste, neem een bekwaam iemand mee! Ik heb de benen van een fransman gered toen ik passeerde en zag dat zijn touw op was bij een rapel... en hij was aan het klimmen met een lokale gids. (heel dikwijls prutsers daar)

verder zou ik persoonlijk voor meerdere korte treks gaan, gewoon omdat er zoveel prachtige treks zijn en je wil meer als een doen

anyway, wij hebben alles op onszelf gedaan, maar hadden dan ook heel veel tijd.

greetz bert