Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Kiezen klimspullen

Leyla 6 3384 15-2-2011 22:43  

Dernière réponse

Leyla
un verre d'eau svp
0 posts

13-2-2011
17:12

 

Kiezen klimspullen

Ik ben net begonnen met klimmen in de klimhal en ben erg enthousiast!
Omdat ik na de beginnerscursus verder wil gaan met klimmen wordt het nu tijd om mijn eigen materialen aan te schaffen.
Wat voor schoenen en gordels zijn geschikt voor mij als beginner?
Is het nodig om een speciale damesgordel te kopen? En moet ik er rekening mee houden dat je in de klimhal waar ik klim direct inbindt?
Ik heb nog geen aspiraties om ergens anders te gaan klimmen dan in de hal.
Ik hoop dat iemand wat mooie tips voor mij heeft.
Alvast bedankt!

 

 

Rudi Frankinouille
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

13-2-2011
17:37

www
 

Raad vragen...

Doe je best in een klimspeciaalzaak. Decathlon bijv is m.i. goed als je wat ervaring hebt, de verkopers zijn niet altijd op de hoogte van de trends / veiligheid / materialen. In elke regio is er wel een speciaalzaak.
Je kan het zo duur maken als je zelf wil, zowel wat gordel als schoentjes betreft. Zorg er eerst voor dat alles comfortabel zit.

 

 

Werner
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
509 posts

13-2-2011
19:28

 

... idd best raad vragen in een speciaalzaak. En je ook laten informeren op de cursus zelf want er is inderdaad (te?) veel keus.

Wat je gorder betreft, kies je misschien beter voor een gordel met verstelbare beenlussen. Zo'n gordel kan je dan ook makkelijk in het hooggebergte gebruiken. Kies er ook een met vier materiaallussen.

Qua schoentjes kan je starten met een instapmodel van bv. decathlon. Later zal je door ervaring zelf beter kunnen kiezen welk model je voorkeur geniet (asymmetrisch of symmetrisch, velcro of veters...)

Qua musketons kies je best voor HMS musketons. Deze zijn het meest polyvalent.

En qua zekeringstoestel neem je best een waarop je ook kan rappelen (bv. reverso 2, ATC...)

Groetjes,
Werner

 

 

Rudi Frankinouille
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

13-2-2011
19:41

www
 

klimhal

Werner, ze geeft aan dat ze voorlopig alleen ambitie heeft voor een klimzaal.
Zekerapparaat voor enkel touw is gemakkelijkst, zelfblokkerend is handig; grigri (niet de nieuwe - werkt niet zo handig bij grote diameters of oude touwen) of een ander toestel.
Gordel: hoe minder prulleralia in zaal, hoe beter. Verstelbare beenlussen zijn handig als je beendiameter niet klopt met je buikomtrek.
1 schroever / safebiner volstaat om het zekerapparaat te bevestigen. Zeker ook eens met diegenen die de opleiding verzorgen bespreken.

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

11-9-2012
21:32

www
 

In verband met de aankoop van een gordel:

In bepaalde winkels kan je de gordel uittesten, ik bedoel niet enkel het aandoen maar ook het hangen in de gordel.

Schoentjes: voor beginners niet te klein, ze mogen spannen maar je moet ze niet zo klein kopen dat je ze tussen iedere klim even moet uitdoen. Als beginnende klimmer maak je de schoentjes sneller stuk doordat je meer tegen de muur (die schuurpapier is) de top en de zijkant van je schoentjes stukmaakt. Er bestaan reeds schoentjes van ca 60.
Schoentjes zijn echter wel van zodra je wat vorderingen maakt een noodzaak.

Wat oud, maar zeker de moeite waarde is:
http://www.belclimb.be/article-details.asp?lgid=3&artID=98&sid=9

Indien je niet teveel op de centen moet kijken zou ik persoonlijk het oude type van de Grigri aanraden. Let wel op dat je er goed mee leert werken (trouwens dit geldt voor alle beveiligingstoestellen)

 

 

ET
un verre d'eau svp
16 posts

15-2-2011
22:43

 

Als ik hier als beginner ook iets mag toevoegen: zorg er vooral voor dat al dat materiaal goed zit en je er gemakkelijk in kan bewegen - dan kan je je bij het klimmen vooral concentreren op het klimmen - erg handig
Zelf had ik het geluk in de Decathlon een verkoper te treffen die er zelf wél een beetje vanaf wist. Voor de rest heb ik me gebaseerd op wat het beste aanvoelde. Van m'n klimgordel ben ik (na een 1,5 jaar) nog altijd heel tevreden (zowel indoor als outdoor) en van de schoenen net hetzelfde 2e paar gekocht - prijs is wel een pluspunt in Decathlon.
Wat je ook gaat kiezen: succes ermee en veel klimplezier