Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Iemand ervaring met:clipsitck setje of clip stick?

rw 23 1725 27-8-2010 09:17  

Dernière réponse

rw
un verre d'eau svp
19 posts

24-8-2010
11:12

 

Iemand ervaring met:clipsitck setje of clip stick?

Hallo,

Heeft er iemand hier misschien enige ervaring met het clipstick setje?http://klimwinkel.nl/catalog/clipstick-setje-p-470.html
Of met de clipstick?
http://klimwinkel.nl/catalog/clip-stick-p-462.html

Zou het misschien willen aankopen als beginnend voorklimmer.goede keus of miskoop?
Graag jullie reacties, alvast bedankt

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

24-8-2010
11:47

www
 

Kopen of niet bepaal jezelf, maar denk eraan: je bent meestal maar door je touw gezekerd aan het 2de of 3de setje. Dus dat eerste setje maakt niet veel uit, tenzij in het kopje. Een val aan de 2de haak is meestal een val tot op de grond.

 

 

rw
un verre d'eau svp
19 posts

24-8-2010
11:50

 

inderdaad, en wat denk je over het clipsetje?

 

 

koenele
le pendule, je ne fais que ça
98 posts

24-8-2010
14:33

 

lijkt me zo nutteloos...

uitleg van Guido betreft val op eerste haak, geldt uiteraard ook voor de clipsetje...

snap er het nut niet van ...

 

 

wal
le pendule, je ne fais que ça
143 posts

24-8-2010
14:37

 


je bent meestal maar door je touw gezekerd aan het 2de of 3de setje. Dus dat eerste setje maakt niet veel uit, tenzij in het kopje. Een val aan de 2de haak is meestal een val tot op de grond.

Quoi? Een goede zekeraar kan dat nagenoeg altijd voorkomen.

 

 

FL
parfois ça m'arrive de grimper
2239 posts

24-8-2010
15:19

 


je bent meestal maar door je touw gezekerd aan het 2de of 3de setje. Dus dat eerste setje maakt niet veel uit, tenzij in het kopje. Een val aan de 2de haak is meestal een val tot op de grond.


De zekeraar is uiteraard belangrijk, maar vooral ook de positie van de 2e/3e haak! 1e haak te laag, 2e iets te hoog --> grounded!


Clipstick lijkt mij enkel de investering waard als je regelmatig in routes klimt waar vallen voor de 1e haak absoluut vermeden moet worden ( zijn er goede voorbeelden in Belgie?).
Anders is het enkel een hulp voor de grijze massa tussen de oren.

 

 

climbbeast
fidèle client
246 posts
No Pain No Gain

24-8-2010
15:33

 

nen stok die ge vind, setje aantapen, door de haak en is goe trekke
da kost me enkel stukje tape... en is even goed ^^

 

 

Kurt D
le pendule, je ne fais que ça
62 posts

24-8-2010
18:16

 

Een clipstick heb ik tot nu toe nog niet gemist. Als ik de eerste meters naar de eerste haak al niet zie zitten blijf ik er uit. Trouwens als de eerste haak (te) hoog zit en het eerste stuk lijkt al te moeilijk, dan zegt dat meestal al veel over de rest van de route
Dat clipstick-setje daarentegen lijkt me wel handig voor de iets kleinere klimmers zoals ik, maar dan niet noodzakelijk voor de eerste haak. Als je rekent dat 10cm minder lichaamslengte al vlug 15cm minder reikwijdte betekent kan zo'n setje wel eens handig zijn om hier en daar eens een setje te kunen inpikken vanuit een iets comfortabelere positie.

 

 

Rudi Frankinouille
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

24-8-2010
21:10

www
 

cheatstick / clipstick

Ikzelf heb zo'n ding en ben er uiterst tevreden over. Niet altijd is de 2de haak een grounder hoor, en als je op de derde haak nog tegen de grond ligt heeft ofwel de equipeur een fout gemaakt, ofwel was je beter niet in de route gekropen...
In sommige massieven staat de eerste haak iets te hoog om veilig te starten, zijn de eerste passages al volledig glad geklommen, of ligt de grond zeer oneffen en als je dan van een zeker hoogte komt zijn verstuikte enkels of gebroken benen het gevolg. Iedereen bepaalt zijn / haar engagement, maar ik zie er niets mis in om indien de eerste haak halen niet koosjer is, om de clipstick boven te halen. Voorbeelden; Grand Malade, Bomal, Dave (waar je soms zelfs de eerste haak niet kan inclippen omdat die te hoog staat).
Moraal van et verhaal, er is niets mis mee, en de zekeraar moet goed alert zijn bij de eerste 3 haken, maar dit is zowel met als zonder clipstick.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

24-8-2010
22:44

 

In Dave zit de eerste haak meestal slechts op een halve meter van de grond ! Het probleem is meestal dus de tweede haak. Hebben we te danken aan die stoere jongens die een cursus bij Hilti gevolgd hebben en op ons kosten nog zoiets als safe climbing.
Hengelen met een zo'n fish-stick, waarom niet. Van de eerste naar de tweede haak, dan naar de derde enz tot op de relais. Iedereen moet toch de kans krijgen zich als alpinist te profileren !
Een haak in-sticken omdat de omstandigheden niet schitterend zijn kan me uiteindelijk weinig schelen als het goede klimmers zijn, trouwens doet men dat meestal alleen in de moeilijkere routes, waar onderaan geen goede landingsplaats is voorzien en het voor die klimmers de bedoeling is om in de korste keren de volledige route uit te klimmen.
Het is echter wel een serieus probleem dat vroegere haken in gemakkelijkere routes zijn weggeslepen juist onder een moeilijkere passage en dat een nieuwe haak is geplaatst erboven, een paar meter eronder of uit de klimlijn. In Dave het vertrekje links van de bons enfants, bivouac, links massief, enz. In dat soort gemakkelijke routes brengt een fish-stick geen soelaas.
Aan de andere kant kan zon fish-stick dikwijls vermeden worden door klimkeilen, friends en andere troep te gebruiken en dat is dan toch iets alpiener kwa oriëntatie dan er een openluchtzaal van te maken.
Uit goede bron heb ik trouwens vernomen dat het zwengelen met de fish-stick deel gaat uitmaken van de ingangsproef voor het KVB-13. Trouwens nog 4 maand en Natura2000 is een werkelijkheid en dan vind je waarschijnlijk dit materiaal aan een spotprijs terug in gezocht en te koop.
Ah ja; Onlangs een filmke gezien van gekende belgische klimmers met een blokfluit. Naar het schijnt kunt ge uw klimkoord, als ge het melodieke kent, zoals een slang uit het mandje in het midden-oosten tot door de relaishaken fluiten.

 

 

Toffee
parfois ça m'arrive de grimper
3933 posts

24-8-2010
23:24

 


Hengelen met een zo'n fish-stick, waarom niet. Van de eerste naar de tweede haak, dan naar de derde enz tot op de relais.



Proficiat Eddy, je hebt zojuist een nieuwe artif-techniek uitgevonden voor de zogenaamde "goed behaakte massieven".

Voor de rest, voor mijn part neemt iedereen de veiligheidsmarge die hij wil. Wie zich goed voelt bij gebruik van zo 'n ding, die doet maar.

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

25-8-2010
10:42

www
 

Clipsetje

Als je dat nodig hebt, dan ben je volgens mij verkeerd bezig of ben je zeer kort van gestalte.

Ofwel zit je naast de route en kan je niet aan de haak. (kan dan wel een noodoplossing zijn) Maar, je moet nog altijd je touw kunnen inpikken, je kan het clipsetje wel vasthouden maar je moet je andere hand lossen om het touw in te pikken, als je met je beide benen op een mooie richel stabiel en vast staat zie ik geen probleem maar indien niet...

Ofwel klim je boven je niveau, of ben je heel klein, dan kan het een nuttig ding zijn om de volgende haak toch te kunnen inpikken.

 

 

Raes Keevy
le pendule, je ne fais que ça
74 posts

25-8-2010
11:27

 

Ik heb er 1 en het heeft wel zijn nut.
Zeker in de zwaardere routes.
De meeste die hier commentaar geven, klimmen maar in 5 kes dus daar heb je dat niet nodig.
En als je aan de tweede haak nog op de grond ligt, heb je een slechte zekeraar.
Als de klimmer valt en de zekeraar loopt achteruit hang de klimmer toch in het touw.

 

 

Kurt D
le pendule, je ne fais que ça
62 posts

25-8-2010
11:56

 

@ Guido

Met alle respect, maar vooraleer je gaat concluderen dat iemand verkeerd bezig is of een dwerg is, moet je misschien ook eens gaan nadenken of er moeilijkere en minder behaakte routes bestaan dan diegene die je zelf klimt.
In Durnal kan ik - ondanks mijn beperkte 1m67 - inderdaad bijna alle setjes hangen en inpikken terwijl ik met mijn andere hand mijn neus snuit en met één voet de binnenkant van m'n andere kuit krab
Als je zijdelings niet aan de haak kan zal je vermoedelijk wel uit de route zitten, maar ik had het wel over haken die hoog geplaatst zitten tov de meest "comfortabele" positie om in te pikken. Als je dat stijve clipsetje in de haak kan hangen kan je met dezelfde hand toch het touw inpikken in de musketon die ondertussen 30cm onder de haak hangt...
Ik zou natuurlijk de setjes eerst door iemand anders kunnen laten inhangen (want het touw inpikken is nooit een probleem) maar dan is voor mij een deel van de fun ervan af.

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

25-8-2010
15:33

www
 


maar ik had het wel over haken die hoog geplaatst zitten tov de meest "comfortabele" positie om in te pikken. Als je dat stijve clipsetje in de haak kan hangen kan je met dezelfde hand toch het touw inpikken in de musketon die ondertussen 30cm onder de haak hangt...

Hier ben ik het 100% mee eens.
Met de uitdrukking kort van gestalte had ik helemaal geen denigrerende bedoeling want ik ben ook maar 1,72m.

De vraag van rw was:


Zou het misschien willen aankopen als beginnend voorklimmer.goede keus of miskoop?

Aan de hand van de reacties is het nu aan hem om te beslissen wat hij gaat kopen.

Ik heb echter nog een opmerking: als beginnende klimmer zou je kunnen geneigd zijn om de hakenafstand verkleind in te zien door gebruik te maken van zo'n ding, ook nog een slechte gewoonte aan te kweken om van uit een te lage stand in te pikken, ik bedoel dat je dan bij een voorklimmersval een supplementaire val van minstens 1 m maakt, d.w.z. dat indien de haakafstand 4 meter is dat je dan een mogelijke val van 9m of meer maakt ipv 8m.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

25-8-2010
19:35

 

Als beginnend klimmer klim je beginner-routes ! In de praktijk eerst als naklimmer en daarna routes met een moeilijkheidsgraad die beduidend lager ligt dan in de zalen. Dat geoefende klimmers in extreme routes en dan zijn die meestal overhangend en voorzien van degelijke zekeringspunten - ten val komen is nog accepteerbaar en dit verlegt de limieten. Maar dat men een beginnend klimmer vertelt dat klimmen ongevaarlijk is, dat men een fish-stick moet aankopen om het risico uit te schakelen, vooral in middelmatige routes is een soliede onverantwoorde miskleum ! Moulinettekes installeren met een fish-stick op de eerste haak is van hetzelfde kalibier. Het aantal haken verhogen verandert niets aan die mentaliteit en het omgekeerde waarschijnlijk ook niet. Aan de andere kant is het wel spijtig dat er praktisch geen artif-routes meer bestaan in België, zeker met het modern materiaal. Daar leer je nog deftig je materiaal te gebruiken, en is de fun en kick aanwezig. Net zoals het oprollen van de touwen op de top, het schikken van het materiaal en het afdalen via de paden zonder tijdverlies een noodzakelijk kwaad zijn.
Bij een aantal beklimmingen was het vroeger in de bergen normaal een ijzerdraad, een uitschuifbare radioantenne en nog ander knutselgerief in de rugzak te hebben om stijgijzers te repareren, tijd te winnen in de artif-stukken, om te vermijden een haak te moeten slaan, enz. In de oostwand van de capucin had ik een korte en lange U-haak die natuurlijk nergens pasten tijdens de beklimming. Bovendien waren heel wat haken verdwenen. Ik heb twee keer moeten vissen met mijn fifieke op een stuk ijzerdraad om geen tijd te verliezen in de overhangende stukken. IJzerdraad trouwens achtergelaten door een cordee om op te rapellen- ge moet maar goesting hebben. Sowat ? afdaling via het couloir en terraske in Chamonix om 4 uur in de middag.
Moest ik mijn dag verprutst hebben met een moulinetteke ingstickt op de eerste haak en bovendien die choco in chamonix hebben gemist dan zou ik dat even flauw gevonden hebben als kritiek uitoefenen op een klimmer, van kleine gestalte, die in de tijd de eerste haak van de spigolo in freyr systhematisch inpikte met een stuk betonijzer waar twee mousketons op waren gelast en die even systhematisch een half uur later boven aan de buvette zat.

 

 

Raes Keevy
le pendule, je ne fais que ça
74 posts

25-8-2010
19:36

 

@Eddy wat is eigenlijk uw klimniveau?
Ik zat hier vroeger veel op het forum toen er nog meerdere klimmers opzaten.
Maar nu zitten hier meer gepensioneerdern die het internet ondekt hebben.
In veel van de toproutes is zelf het eerste setje ingepikt.
En al die verhalen van vroeger Jesus we leven nu.
Als je het toch zo moeilijk hebt met een clipstick zullen we samen eens wat highballs gaan boulderen.
Ik mis wel de tijd hier van het begin van den Belclimb

 

 

Luca
le pendule, je ne fais que ça
84 posts

25-8-2010
20:15

 

wauw, echt 25 cm eerder inclippen super hoor . naar mijn ervaring hangen de haken veelal net dat beetje te hoog als je niet 100% op je gemak bent en ik ben 1M95. Als het voor op de eerste haak is om 25cm te winnen, blok je dan ook niets boven de 2m?

 

 

climbbeast
fidèle client
246 posts
No Pain No Gain

25-8-2010
20:26

 

clipstick:

voor sportklimmers die boven hun niveau DURVEN klimmen. JA als het begin al zwaar is.

voor al de rest die 4kes en 5kes klimt heb je dat niet nodig!!

Heb zelf ook geen maar soms kan hij van pas kome...

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

25-8-2010
22:17

 

III soms IV met fisch-stick 9b