Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Goed klimtouw

rods 10 4095 13-1-2009 15:47  

Dernière réponse

rods
fidèle client
375 posts

11-1-2009
19:11

www
 

Goed klimtouw

Mijn klimtouw is aan vervanging toe en ik ben dan ook op zoek naar een nieuw touw.

Touw dient voor sportklimmen dus een enkel touw 80 meter volstaat. 80 meter omdat in veel combinaties in Freyr 70 meter niet volstaat. Zekeren doe ik bijna steeds met een grigri en dat gaat vlot met een Beal 9.7mm Booster. Het touw zelf is geweldig om mee te klimmen maar het lijkt zo snel te verslijten. Met de gewone versie heb ik al veel geklommen en met de golden dry versie ook een keer en die lijkt iets minder soepel te zijn. Iemand ervaring op lange termijn met de golden dry versie?

Of andere touwen van 80 meter waar jullie er tevreden van zijn. Of gewoon een goedkoop touw nemen en klimmen tot het versleten is. Ik klim ongeveer 40 dagen per jaar buiten op de rotsen dus het touw moet wel tegen iets kunnen.

 

 

Jo
parfois ça m'arrive de grimper
1843 posts
Think different!

12-1-2009
15:50

www
 

Als het enkel moet dienen voor sportklimmen heeft het geen enkele zin om extra te betalen voor 'golden dry' of andere vochtwerende behandelingen, die er trouwens na verloop van te korte tijd toch afgesleten zijn.

Het verbaast mij een beetje dat je zegt dat 9.7mm dik genoeg is om met een grigri te zekeren, vermits Prutzl zelf zegt: 10-11mm.
Dat je zegt dat die dunne Beal nogal rap slijt, verbaast mij dan weer niet. Zelfs de iets dikkere Beal vond ik nogal rap slijten. Persoonlijk ben ik zeer te spreken van Lanex (klimtouwen worden onder een andere merknaam verkocht, maar die ben ik ff kwijt) en Mammut.

Ik had nog iets willen zeggen over de steeds langer wordende touwen - mijn eerste touw was 50m en dat was nog niet zo heel lang geleden lang genoeg voor de rotsen, er bestond zoiets als een tussenrelais - maar zolang ik het niet moet dragen mag dat touw zo lang zijn als wil.

 

 

climbbeast
fidèle client
246 posts
No Pain No Gain

12-1-2009
16:52

 

beal touw

hey

ik klim met den booster III ook een 9.7mm touw en zeker ook met grigri, heeft perfecte grip :d

Mijn touw zag al na 3 maande een beetje versleten uit , maja ik gebruik men touw zéér intensief. Er word de ene na de andere val op gemaakt (is beter dan over de wand te late schuren)

klim ze!!!!

 

 

Toffee
parfois ça m'arrive de grimper
3933 posts

12-1-2009
18:27

 

Ik dacht dat Lanex nu Tendon geworden was...

9,7 mm wordt in een gri-gri zogezegd "getolereerd" volgens de handleiding van Petzl... maar eigenlijk afgeraden.

 

 

Gunther
fidèle client
374 posts

12-1-2009
21:57

 

Roca


Voor de budgetvriendelijk-georiënteerde sportklimmer; check out ROCA of ga eens langs in de klim-colruyt in Italië om er eentje cheap op de kop te tikken.

Günther



www.danseaveclepilier.blogspot.com

 

 

bigwallollie
le pendule, je ne fais que ça
71 posts

12-1-2009
22:58

www
 

Beal-the dynamic company

Beste Rods,

Mag ik je de Tiger 10mm van Beal aanraden?
Perfect in de Grigri en niet zo snel 'versleten' als de Booster.
Joker,Booster en Stinger zijn eigenlijk touwen om een poging mee te doen en niet om een route mee uit te werken...
Daarom dat deze sneller 'versleten' zijn.
Golden Dry is niet nodig voor Freyr.
En vergeet niet dat Beal de laagste impactforce heeft, dus ik zou niet van merk veranderen!

Rock Hard, Have Fun!
Olivier Coenen
vertegenwoordiger Beal Benelux.


 

 

Harald Swen
fidèle client
430 posts
Beta male

13-1-2009
08:26

 

Wat betreft het snel (ver)slijten van Beal touwen moet ik helaas ook constateren dat dit zo is. Ik heb door de jaren heen circa 10 enkeltouwen versleten, waarvan 5 Beal's. De Beal's die ik had gingen sneller pluizen/kapot dan de Mammut, Edelrid of Sterling touwen. Vorig jaar heb ik bijvoorbeeld na 1 maand klimmen (voornamelijk overhangen -> dus weinig rotscontact van het touw) al de mantel aan beide uiteinden compleet kapot geklommen van een 9.7 mm. Klim nu met een Sterling 9.8 mm waar ik tevreden over ben.

MAAR, hierbij moet ik wel zeggen dat de diameter/'t gewicht van het touw ook bepalend is. En ik heb vaak dunne (9,4/9,7 mm) en lichte Beal touwen gehad. Die slijten per definitie sneller dan wat zwaardere touwen. Wat ook verschil maakt in slijtage is een coating. Gecoate touwen gaan langer mee maar zijn wel weer duurder. Wel grappig om te zien hoe bij Beal een 9.7 mm touw juist weer zwaarder is dan een 10 mm touw. Diameter zegt niet alles. De trend naar steeds dunnere (en moeilijker hanteerbare touwen) van de laatste jaren is wat dat betreft enigzins twijfelachtig. Gewicht en hanteerbaarheid zijn eerder belangrijk.

Wil je dus een touw wat lang meegaat -> koop een gecoat touw wat iets dikker is.

 

 

RoxyWerner
fidèle client
236 posts
We live our life in our own way, never really listened to what they say, the kind of faith that doesn't fade away, WE ARE THE TRUE BELIEVERS !

13-1-2009
09:38

www
 

BEAL TIGER

Ik heb me vorige vrijdag een Tiger van 80meter besteld.
(bij spirit of nature in Aarschot, waar ik zeer tevreden van ben, zonder natuurlijk reclame te willen maken... 10% korting KBF!! )

De post van Ollie geeft me dus goede hoop, want ik kocht 80meter om eventueel de kans te hebben om één of twee keer te kunnen inkorten als de mantel aan de uiteinden zou versleten zijn.

En inderdaad na twee seizoenen met in verhouding meer overhang-klimmen en uitwerken (Bomal, Modave, Dave...) heb ik dat met mijn vorig touw zeer snel moeten doen, waardoor het nu van 70meter naar 65 is ingekort, en dan kan je hier en daar al eens voor verrassingen komen te staan.
Ik was twee jaar geleden zelf getuige van een ongeval met te kort touw, zonder eindknoop, bij een zéér ervaren touwgroep in Freyr. Dan denk je toch iedere keer eens na over de lengte van je touw, en de route die je wil aanpakken...

Waarom dan Tiger ipv Booster ?
Prijs identiek in 'mijn' winkel!

Bij mij hebben het gewicht en de normvallen de doorslag gegeven, omdat ik inderdaad toch hoop om minstens drie jaar van het touw te genieten.
En ik zal mijn ander touw inderdaad in kortere routes nog gebruiken, om routes uit te werken, om het nieuwe touw zo het eerste jaar een beetje te sparen.
De diameter had niet echt belang, omdat ik ook al met de grigri zonder problemen op een booster heb gezekerd.

Anyway,
Be safe en Klim ze!!

 

 

rods
fidèle client
375 posts

13-1-2009
10:20

www
 

BOOSTER
PERFORMANCE
Single rope - UIAA - CE
Number of bobbins 40
Weight per metter 63 g
Impact force Laboratory 7.00-7.20 kN
Impact force BEAL Guaranty 7.30 kN
Number of UIAA Falls Laboratory 10-11
Number of UIAA Falls BEAL Guaranty 9
Sheath slippage 0 mm
Extension during the first fall 38 %
Static elongation 9,7 %
Resistance to a factor 1,77 fall over an edge of radius 0.75mm

TIGER
PERFORMANCE
Single rope - UIAA - CE
Number of bobbins 48
Weight per metter 61 g
Impact force Laboratory 7.50-7.60 kN
Impact force BEAL Guaranty 7.60 kN
Number of UIAA Falls Laboratory 7-8
Number of UIAA Falls BEAL Guaranty 7
Sheath slippage 0 mm
Extension during the first fall 37 %
Static elongation 10 %
Resistance to a factor 1,77 fall over an edge of radius 0.75mm

Dus ondanks de kleinere diameter en het lager gewicht kan de booster meer normvallen aan. Is er een wezenlijk verschil in de mantel van beide touwen waardoor de tiger een langere levensduur heeft?

Ik dacht voor een behandelde mantel te gaan om te voorkomen dat er zand en dergelijke in de mantel komt. Iedereen die al eens in de zandbak onder Banzai heeft staan zekeren weet dat dit zand de levensduur van je touw korter maakt.

 

 

bigwallollie
le pendule, je ne fais que ça
71 posts

13-1-2009
15:47

www
 

Tiger 10mm

Hey Rods,

Yep, het verschil zit'm in de mantel.
Tussen booster en tiger is er een verschil van 8 bobines.
Drycover(behandeling van de mantel) is standaard bij Beal, so don't worry.
Golden dry(behandeling van de kern) is alleen nodig als je de sneeuw en het ijs in gaat.

Rock Hard,
Ollie.