Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Vlaamse bergbeklimmer verongelukt in Italiaanse Alpen

bartman 6 2831 22-8-2011 20:37  

Dernière réponse

bartman
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
753 posts

22-8-2011
09:59

 

Vlaamse bergbeklimmer verongelukt in Italiaanse Alpen

droevig nieuws vanuit het Monte Rosa massief


Vlaamse bergbeklimmer verongelukt in Italiaanse Alpen

Daniël Haesaert (51) uit het Oost-Vlaamse Gavere is om het leven gekomen bij de beklimming van een steile bergwand in de Italiaanse Alpen. Zijn klimpartner Patrick Delneste uit Waterloo, die ook viel, ligt zwaargewond in het ziekenhuis. Beiden waren ervaren klimmers. Dat melt Het Laatste Nieuws.

Het ongeval gebeurde vrijdagnamiddag in de buurt van Aosta, bij de Zwitserse grens. Daniël Haesaert was samen met drie andere alpinisten bezig met de beklimming van de Naso del Lyskamm (4.527 meter), een berg die deel uitmaakt van het Montarosagebergte.

Terwijl een ander duo al een eind verderop was, raakten Haesaert en zijn klimpartner om een nog onduidelijke reden in de problemen, op zo'n 4.200 meter hoogte. De twee hebben allicht een val van zo'n 200 meter gemaakt.


http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110822_011

 

 

XyzAll
est-ce que j'ai droit à une bière ?
27 posts

22-8-2011
10:28

 

Inderdaad droevig nieuws...


Zijn er in onze buurlanden ook zo vaak mensen die verongelukken? Of steekt België er bovenuit?
Want als ieder land zo'n vrij constante stroom ongelukken heeft, dan mag ik toch opmaken dat wij een sport beoefenen die in het algemeen gevaarlijker is dan de courante sporten?

 

 

koenele
le pendule, je ne fais que ça
98 posts

22-8-2011
15:50

 

Dat klimmen/alpinisme gevaarlijker is dan een doorsnee sport lijkt me vrij evident...

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

22-8-2011
18:09

www
 

Klimmen/alpinisme is niet gevaarlijker dan andere sporten. In onze sport worden veel van de risico's beter gecontroleerd dan in andere sporten. Gevolg: de frequentie accidenten ligt niet hoger dan in andere sporttakken (en dan hou ik me in om niet te zeggen lager) maar de ernst van de voorvallen is wel nog steeds groter.
De ontelbare vernielde knieën en scheenbenen van het voetbal/volleybal, de ellebogen of hoofdwondes van het wielrennen, de gescheurde enkelbanden en overbelaste schouders van tennis, de nekletsels van gymnasten,... halen natuurlijk het nieuws niet.

T

 

 

kptzeppoz
le pendule, je ne fais que ça
183 posts
just trust it!

22-8-2011
18:39

www
 

T = right

just trust it!

 

 

Jo
parfois ça m'arrive de grimper
1843 posts
Think different!

22-8-2011
20:37

www
 

Tijl heeft gelijk: voetbal, is statistisch de gevaarlijkste sport, gevolgd door handbal, volleyball, en basketbal. Bergsport is statistisch gezien een erg veilige sport. En binnen de bergsport gebeuren het meeste ongevallen bij het skiën en wandelen.
Máár: voor de dodelijke ongevallen ligt dat natuurlijk anders...
(bron: artikel in Bergundsteigen 2/11)

En om XyzAll gerust te stellen: ik heb ooit statistieken gezien waaruit bleek dat we er als België zéker niet bovenuit steken. Met grote alpiene landen als Duitsland en Frankrijk als buur is dat ook niet moeilijk Ik dacht zelfs dat we beter scoorden dan Nederland, maar daar ik het artikel in kwestie niet meer terugvind gaan we daar niet over zeveren.