Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Valstop-apparaat

Christophe.D 16 3752 23-3-2011 17:50  

Dernière réponse

Christophe.D
un verre d'eau svp
8 posts

19-3-2011
01:48

 

Valstop-apparaat

Goeienavond klimmers,

Drie maanden terug ben ik begonnen met indoorklimmen met een vaste partner waarmee ik 1x vast afspreek.

Nu ga ik zelf ook nog 1 à 2 keer op de week alleen klimmen. Om deze sessies veilig te laten verlopen maak ik gebruik van mijn Gri-Gri, maar eenmaal op zwaardere routes wordt het ronduit moeilijk om de lijn constant aan te halen, zeker aangezien je het ALLEEN moet doen.

Om die reden wou ik mij een valstop-apparaat aanschaffen. Eerste oog viel op de ASAP van Petzl, maar vindt de prijs wat overdreven, dus kwam op de Basic uit (eveneens Petzl). Is dit volgens jullie een geschikt toestel om mijn probleem mee op te lossen of raden jullie iets anders aan?

Alvast bedankt voor de hulp!

Mvg,

Christophe

 

 

climbbeast
fidèle client
246 posts
No Pain No Gain

19-3-2011
14:33

 
 

 

Mich
le pendule, je ne fais que ça
127 posts

19-3-2011
16:11

 

... of ne minitraxion... ook van petzl... werkt super, de auteur van dit bericht is niet verantwoordelijk vr de gebeurlijke ongevallen etc...

 

 

Geza TOTH
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
968 posts
Alpi-Secourist + Wilderness First Responder

19-3-2011
16:12

www
 

Rope-clamps zijn GEEN valstop-apparaten maar toestellen om op een vast touw op het touw zelf omhoog te bewegen.
Ze zijn daarvoor niet gemaakt en kunnen door hun tandjes bij een val de touwmantel volledig doen afscheuren.
Dat staat ook in de gebruikshandleiding van al de fabrikanten van dergelijke toestellen.
Een ASAP met schokabsorber zou daar wel voor kunnen gebruikt worden. Maar eenmaal dat je in het touw hangt aan die ASAP, dien je dan wel enkele technieken te kennen om over te bouwen naar een ander toestel om dan te kunnen afdalen,
met alle risico's van fouten met een val en zware gevolgen.

Mijn persoonlijke raad: Zoek nog partners waarmee je kan gaan klimmen en je laten beveiligen of spreek mensen in de klimzaal aan om je te beveiligen. En laat het indoorklimmen met een antivalapparaat voor wat het is.
De risico's zijn volgens mij veel te groot.
Ik weet niet of iedere klimzaaluitbater met uw werkwijze akkoord zal gaan.

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

19-3-2011
16:51

www
 

Een klassieke gri-gri is het enige wat volgens mij bruikbaar is.
Je kan best je ene touweinde ergens aan een stevig punt vastleggen, in sommige klimzalen zijn er beneden stevige vaste punten die door de routebouwers gebruikt worden. Eén gewone haak is zelfs indien hij stevig is verankerd niet voldoende (je zekert jezelf op één punt).
Nota: het is wel een goede manier om je val-schrik af te leren.
Wil je het superzwaar maken: maak het ene touweinde aan je gordel vast en het ander einde in de grigri. Je mag voor iedere meter 2 meter touw doortrekken

 

 

Christophe.D
un verre d'eau svp
8 posts

20-3-2011
01:08

 

Ben vandaag ineens langsgeweest bij de K2 in Antwerpen, daar mijn probleem eens voorgelegd en ze konden mij er ook niet mee verder helpen.

Moraal van't verhaal is dat ik een systeem moet hebben ZONDER tandjes

Dus wat verder gezocht!

- De Mini Traxion is eveneens met zo'n tandwiel uitgerust, dus uitgesloten.

Verder heb ik wel nog twee apparaten gevonden die wel beantwoorden aan de eisen en mij zouden kunnen verderhelpen:

De Kong tegenhanger van de Mini Traxion en ASAP:

http://www.kong.it/doc/KONG_DUCK.pdf
http://www.kong.it/doc/Kong_Back-Up.pdf

Graag ervaringen of meningen over deze twee gehoord

Mvg

 

 

Gunther
fidèle client
374 posts

20-3-2011
09:35

 

It's not about the tools, it's the method...

Beste,

Deze thread gaat eindigen zoals zovele op Belclimb. Het materiaal is niet het enige waarom het draait. Neem het advies van Géza ter harte.

Stop (in deze fase van je klimcarrière) met alleen te klimmen en zoek enkele partners, it will make climbing life simple, easy, fun en vooral... less risky.

 

 

climbbeast
fidèle client
246 posts
No Pain No Gain

20-3-2011
10:43

 

de shunt van petzl is zonder tandjes

 

 

Geza TOTH
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
968 posts
Alpi-Secourist + Wilderness First Responder

20-3-2011
12:01

www
 

Natuurlijk zal de winkel je ook geen antwoord geven, omdat niemand de verantwoordelijkheid op zich zal nemen van je een handelingswijze van toestellen uit te leggen die NIET strookt met het gebruik dat door de fabrikant voorgeschreven wordt.

Een shunt en ook de toestellekes van Kong dienen niet voor hetgenen jij wil doen. (lees eens de handleidingen van de fabrikant door van alle toestellen en je zal vaststellen dat geen enkel van dergelijke toestellen daarvoor dient)

Werk met je grigri of zoek meerdere klimpartners.

Ongevallen kunnen we in onze sport missen als kiespijn, voor zowel de klimsportnaam als voor de verzekeringsprijs.

 

 

Christophe.D
un verre d'eau svp
8 posts

20-3-2011
16:25

 

Dan zal het verder neuten worden met de GriGri ^^

Uiteraard ga ik mezelf niet in gevaar brengen door met foutief materiaal te werken, wel zal ik nog verder rondkijken of er dergelijke systemen bestaan.

In alle geval bedankt voor de hulp!

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

20-3-2011
16:51

 

Lang geleden dat ik nog iets gepost heb maar de gelegenheid om Geza goeidag te zeggen en honderd ten honderd zijn uitleg te beamen wil ik niet missen.
Anderzijds ... Petzl is minstens aan zijn derde versie van de shunt ... dat zegt genoeg ! Inderdaad de shunt is een van de weinige "hard-stoppers" die kan slippen (als hij dus niet uit elkaar vliegt). De shunt werkt op dubbeltouw ! Op enkel touw zal de shunt dus nog sneller uit elkaar vliegen. Ik ken niks van zalen maar de touwen die hier in België hangen om te moulinetten hebben meestal door hun mannier van gebruiken,sinds lang geen enkel absorbtievermogen meer. In de industrie gebruikt men ID's in plaats van de gri-gri's op het werktouw omdat die blokereren als men zich vastklamt. ASAPS lopen over een afzonderlijk touw als tegenzekering met een schokabsorber voor in het geval dat het werktouw het begeeft. De schokabsorbers en het zekeringstouw wordt na een probleem in principe vervangen. enz.
Avonturengroepen, militairen, expeditieklimmers, enz gebruiken, om tijd te winnen, wel dikwijls basics, enz als zekering langs een vast touw, zonder een supplementaire tegenzekering, in steil terrein maar met via-ferrata sets en speciale 12 of 15 mm touwen, om snel boven te geraken, vertrekkend van het idee dat er niet echt gevallen wordt.
Hey Geza tot binnenkort op de grimpday 4 juni in Namen ?

 

 

dirk v o
fidèle client
243 posts

20-3-2011
20:54

 

ah den Eddy!
geen grapjes he! dit is hier serieuze praat

 

 

lander
un verre d'eau svp
9 posts

22-3-2011
19:22

 

Naar mijn ervaring is de Petzl Asap het enige toestel dat hier de revue gepasseerd is met de juiste norm, namelijk die voor een valbeveilingstoestel (En 353 2 of nieuwe norm EN 12841 A) en zou je hier wel goed kunnen gebruiken. Ik zou dan wel uw touw ook beneden vastmaken zodat de Asap makkelijk mee naar boven loopt. Je kan hem ofwel rechtstreeks inpikken ofwel met een absorber. Dat je moet ombouwen na een val is niet altijd waar, je kan gewoon op de muur terug naar boven klimmen totdat spanning van toestel is en hem dan deblokeren. Touw gaat niet beschadigen als ge geen valfactor twee gaat zitten maken.
Langs de andere kant, overtuig uw maten om mee te gaan klimmen en ge bespaart u 160euro en nen hoop zever....

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

23-3-2011
11:05

www
 


Ik zou dan wel uw touw ook beneden vastmaken zodat de Asap makkelijk mee naar boven loopt

Indien de overschot van je touw voldoende is, kan je dit samenpakken (via een touwzak bvb) en dit als gewicht gebruiken.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

23-3-2011
13:46

 

Good luck met de ASAP ... is niet gemaakt om


echt op te vallen
... juist om U tegen te houden - met absorbtie sling - te gebruiken met dik meestal statisch of semi-statisch touw - moeilijk los te krijgen als hij vastloopt - je moet een bepaalde val- of afdaalsnelheid overschrijden enz. Kom kijken op de grimpday ... daar hingen ze vorig jaar geregeld tijdens rappels vast met hun ASAPS en werd er telkens tientallen minuten geknoeid om ze uit hun positie te halen. Wordt gebruikt in de industrie "when everything else failed"
Voor de rest van de flauwe kul kan je terecht op hun site ... werkt op hellend terrein (alleen als je voldoende snel tussen de brokken naar beneden tuimelt) ... werkt zelfs als je het touw vasthoudt (alleen worden je handen dan tot het bot verbrand)... kost 140 Euro (dat zijn aardig wat choco's die je aan een goedwillige zekeraar in de zaal kan betalen).
Als je absoluut het risico wil lopen en vertrekt van het idee dat je toch niet zal vallen zijn de basic en de shunt op dubbeltouw de minst slechte oplossingen. Trouwens de basic wordt nu ingebouwd bij de professionele gordels. maar kijk wel de touwdiktes na ! die zijn 12 mm in de industrie.

 

 

lander
un verre d'eau svp
9 posts

23-3-2011
17:53

 

Aan eddy de ouwe rakker.

1. Uit ervaring ( dagelijks gebruik)weet ik dat asap snel reageert bij val of ongecontroleerde afdaling.
2. Is 't echt niet moeilijk om een asap te deblokkeren. Gewoon spanning afnemen en toestel centimeren naar boven rollen.
3. Waarom zou een basic beter werken als valbeveiliging, heeft eveneens tanden die zeker zo agressief zijn op het touw. Basic ingebouwd in gordels ( croll) dient enkel om mee te stijgen op een touw ( als positionering) en zeker niet als valbeveiliging.

4. Bij industielen touwtechnieken wordt er normaal gewerkt met touwen tot 11.5 mm (anders gaan ze niet in de meeste toestellen), en werkt men met dynamisch of half statich touw (statisch touw bestaat niet of toch niet genormeerd voor gebruik in de industrie)