Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

welk touw?

bergé 18 4946 22-2-2011 21:15  

Dernière réponse

bergé
un verre d'eau svp
7 posts

7-2-2011
18:02

 

welk touw?



ik wil eens informeren over welke touwen goed zijn van kwaliteit. ik heb nu een beal van 10.3
maar die is wat kort (20m). het moet dienen voor in de bomen te hangen of hier in de loods met stijgklemmen omhoog te kruipen.
ik dacht aan een mammut van 10 à 11(andere goede?)
of petzl maar daar vind ik niet zo heel veel over
(zijn deze niet goed ven kwaliteit?)
ik dacht aan een dynamisch touw zodat ik in de bomen wat kan voorklimmen.
maar k weet niet of dit dan geschikt is voor andere doeleinden.(stijgklemmen nvdr.)

alvast bedankt

 

 

Rudi Frankinouille
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

9-2-2011
22:20

www
 

voor wat ?

Voorklimmen = dynamisch touw
werken met stijgklemmen = statisch touw

 

 

bergé
un verre d'eau svp
7 posts

14-2-2011
20:24

 

boomklimmen

ik wil dus mijn touw boven in een boom hangen en dan via de takken omhoog klimmen en mezelf beveiligen met b.v. een grigri die ik dan steeds moet bijtrekken,
of op het touw omhoogklimmen met stijgklemmen.
nu vroeg ik me af of 1 enkeltouw (11mm) volstaat of dat ik ook nog een veiligheidslijn moet gebruiken?
ik dacht aan een petzl 11mm omdat mijn ander materiaal ook van petzl is, maar ik weet niet of deze touwen goed zijn van kwaliteit?

 

 

Stijn
le pendule, je ne fais que ça
123 posts

14-2-2011
21:40

www
 

't is een beetje afwegen, een stijgklem is veel eenvoudiger om mee omhoog te gaan, langs de andere kant kan je op die grigri dan wel weer direct afdalen zonder om te moeten ombouwen.
als je nooit gaat vallen op dat touw kan je beter statisch gebruiken, die mantel gaat langer meegaan als je stijgklemmen gebruikt

 

 

Werner
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
509 posts

14-2-2011
22:08

 

Al eens aan Goeman touwen uit Lede gedacht. Daar produceren ze zeer stevige touwen voor een scherpe prijs.

Maar om je touw boven in de takken te krijgen heb je ook nog wat materiaal (bv. werpzakje) en techniek nodig hoor.

Zelf gebruik ik een stijgklem en een minitraxion om me vlot naar boven te te bewegen.

 

 

jaapi
le pendule, je ne fais que ça
185 posts
Climbing is not about holding on, it's about letting go...

15-2-2011
09:30

 

heeft petzl touwen?? nooit van gehoord.
als je met grigri werkt zou ik precies toch een dynamisch touw nemen. je trekt namelijk het touw pas door als je weer even goed staat en dus niet constant. Gevolg is dat je vrij touw hebt en in geval van een schuivertje, toch wel een eind naar beneden kan vallen. Op statisch touw is dat niet aangenaam, wslk zelfs gevaarlijk...
maar als je ook via het touw omhoog wil...toch maar ander systeem kopen (stijgklemmen, statisch touw etc) of gewoon 2 touwen kopen eh

 

 

Rudi Frankinouille
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

15-2-2011
11:51

www
 

grigri + stijgklem, pedaal

Is mogelijk om op een veilige manier op te klimmen zonder te vallen.
Bij het routebouwen durven we ook al eens vallen op een semistatisch touw + grigri. Ga ervan uit dat het niet de bedoeling, is, maar ik loop ook nog altijd rond.
Industrieel werken: altijd op 2 touwen (1 als back-up met valdemper) en 1 om te stijgen / dalen.
Voor "spielerei" kies je zelf hoe velig je het wil maken... Zonder boormachine ed in je handen en zonder scherpe punten aan het bevestigingspunt / touwverloop kan 1 touw voldoende zijn.

 

 

bergé
un verre d'eau svp
7 posts

15-2-2011
18:35

 

ja, een statisch of semi-statisch touw dat wat steviger is voor de stijgklemmen.
en als ik dan met de grigri werk kan ik er misschien een energie absorber tussenhangen zodat, als ik val, de schok toch wat opgevangen wordt.
en k denk dat ik mijn werptouw omhoog ga schieten met een boog, dan moet k toch hoger raken dan met een werpzakje.

Bedankt

 

 

Rudi Frankinouille
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

15-2-2011
19:18

www
 

dure affaire...

Energie-absober kost om en bij de 30 euro. Dat wordt duur want na elke keer dat dat ding uitscheurt moet je om een nieuwe...

 

 

bergé
un verre d'eau svp
7 posts

15-2-2011
21:23

 

oei, geen goed idee dus

 

 

jaapi
le pendule, je ne fais que ça
185 posts
Climbing is not about holding on, it's about letting go...

16-2-2011
13:28

 

hoe vaak gade vallen?

 

 

bergé
un verre d'eau svp
7 posts

16-2-2011
15:02

 

ik, nooit hé

 

 

jaapi
le pendule, je ne fais que ça
185 posts
Climbing is not about holding on, it's about letting go...

16-2-2011
15:19

 

dan valt 30 euro nog wel mee, hehe

 

 

bigwallollie
le pendule, je ne fais que ça
71 posts

18-2-2011
09:55

www
 

BEAL Dynastat 10.5

Beal Dynastat 10.5mm

Het 1ste touw met 2 normen ;
dynamisch en statisch!
Soon available at your Beal-Pro dealers.

Check it out at ;
http://beal-pro.com/anglais/index.php

Work hard, have fun,
Ollie

 

 

lander
un verre d'eau svp
9 posts

20-2-2011
09:50

 

Als men spreekt over genormeerde touwen. Is het ofwel dynamisch touw (EN 892) of semei statisch touw (EN 1891) . Als je van plan bent veel gebruik te maken van stijgklem of grigri om te stijgen zou ik toch een semi statisch touw aanraden. Zoals boven gezegd biedt Goeman degelijke touwen aan tegen scherpe prijzen. Als je van plan bent met kettingzagen te werken zou ik misschien opteren voor touwen met versterkte kern/mantel.
Over het vallen op semi statisch touw, moet je je niet te druk maken. Zolang je geen valfactor twee maakt ga je geen impact boven de 6kn op je lichaam genereren. Dit is de wettelijke norm om geen blijvende letsels aan een val over te houden.

 

 

Rudi Frankinouille
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

20-2-2011
11:41

www
 

touwen met versterkte kern?

Kan je me iets meer info over geven (ivm werken met kettingzaag / slijpschijf op hoogte? Ik heb een variabele regelaar (4m) met stalen kabel binnenin. Bedoel je dit systeem of zijn er effectief speciale touwen hiervoor?

 

 

lander
un verre d'eau svp
9 posts

21-2-2011
20:28

 

Weet dat Beal een uitgebreid gamma aan specifieke touwen met verschillende eigenschappen, bvb. hittebestendig, schuurbestendig, enz. heeft
http://www.beal-pro.com/francais/cordes-semi-statiques.php

Je kan ook altijd de risicozone overbruggen met een staalstrop met geperste ogen en bvb. een shunt/vlinderknoop.

 

 

rw
un verre d'eau svp
19 posts

22-2-2011
21:15

 

Voor het werken in bomen bestaan er speciaal daar ontworpen lijnen voor en technieken, ga het niet moeilijk en arbeidsintensief doen als het ook gemakkelijk en veel veiliger kan.
Zit zelf al een geruime tijd voltijds id boomverzorging.
voor vragen hier omtrent mag je altijd maitlje sturen
[email protected]