Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Tips voor een licht en stijf boulderwandje?

Leon 8 2051 12-8-2010 09:46  

Dernière réponse

Leon
le pendule, je ne fais que ça
106 posts

9-8-2010
11:26

 

Tips voor een licht en stijf boulderwandje?

Ik wil een boulderwand maken op zolder, preciezer een Moon-wall en ben op zoek naar tips en suggesties om deze zo goed mogelijk te maken.

Ik wil de wand verstelbaar maken, door hem met scharnieren aan de bovenste dakbalk te bevestigen.

Het liefst maak ik de wand zo licht mogelijk, zodat het geheel goed te hanteren blijft, maar ben geen ingenieur...

Wie kan me helpen met bijvoorbeeld een krachtenberekening of iets dergelijks om te bepalen hoe ik de wand het best kan bouwen?

Welke materialen zijn het best / lichtst voor het frame?
Wat voor scharnieren zijn geschikt? Hoe groot?
Welke platen zijn het best voor de wand, hoe dik?

Mijn wand wordt ongeveer 2,5m breed en 3m hoog.

Alle ideeen worden op prijs gesteld!

Groet,
Leon

 

 

climbbeast
fidèle client
246 posts
No Pain No Gain

10-8-2010
07:34

 

wat voor een dak heb je? spanten of gordingen?
Ikzelf zou hem dwars op de nokbalk plaatsen zo worden de krachten verdeel over bijde zijden van het dak. Mocht je spanten hebben, gewoon een horizontale balk extra ertussen hangen en daar op verder werken. Mochten het gordingen zijn proberen van een horizontale balk te creeren. Daarop kan je dan je scharnieren plaatsen.
Voor de wand zelf gebruik je best multiplex. Zorg er wel voor de de dikte van plank groter is dan de die van de inslagmoeren. Met een dikte van 1.8cm kom je er normaal wel. Deze platen hebben een standaard afmeting van 244x122. Je zal dus 3 platen moeten aankopen als je je 7.5m wilt halen.
Ik weet niet wat je in gedachte had om je wand te verstellen. Maar je kan evenuteel met een ketting en een haakje werken. 2 losse kettingen bevestigd aan je draagbalken van je dak. Op dezelfde plaats maar dan op je muur een ketting met een haakje aan die je dan kan inhangen in die andere 'losse' kettingen.
Voor je kader zullen balkjes van 40x40 wel genoeg zijn. Maak eerst je kader alvorens je je platen er tegen schoeft en verstevig de hoeken door middel van een L-profiel of bandijzer.

Ik hoop dat je hier wat wijzer uit wordt.

 

 

Leon
le pendule, je ne fais que ça
106 posts

10-8-2010
08:21

 

Ha Climbbeast,

Dank voor alle tips
Ik heb spanten en gordingen, dus montagepunten genoeg. En ik denk inderdaad aan kettingen voor het verstellen. Lijkt me de eenvoudigste oplossing, en tevens veilig (een touw oid zou kunnen slippen).

40x40 balkjes lijkt je voldoende stel je, heb je al eens zo'n wandje gezien/geprobeerd? Is dat stijf genoeg?

 

 

climbbeast
fidèle client
246 posts
No Pain No Gain

10-8-2010
08:49

 

40x40 stijf genoeg?

volgens mij wel. Kdacht dat we ook zoon balkjes gebruikte op de dyno wand in klimax... ma ik zal ze woensdag is opmeten en dan laat ik het wel wete!!

 

 

Leon
le pendule, je ne fais que ça
106 posts

10-8-2010
08:57

 

tof!
Wil je dan meteen meten hoeveel afstand er tussen de balkjes zit om het kader te maken?

 

 

kptzeppoz
le pendule, je ne fais que ça
183 posts
just trust it!

10-8-2010
08:58

www
 

stukske ( liefst statisch ) touw + grigri ipv ketting werkt ook heel goed en is makkelijker en sneller te verstellen, werkt in Blok naar behoren

just trust it!

 

 

climbbeast
fidèle client
246 posts
No Pain No Gain

12-8-2010
09:00

 

Heb de balkjes nagekeken en ze zijn ietsje groter dan 40x40, Ik schat 60x60...
Maak er gewoon een rechthoekig kader mee met in het midden een extra balk, en dan met bandijzer diagonaal er over!! kan niet bewegen dan

 

 

Leon
le pendule, je ne fais que ça
106 posts

12-8-2010
09:46

 

Dank voor het nakijken
En dat diagonale bandijzer is een goed idee!