Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Sexe shop is gesloten

rods 35 6261 2-9-2010 10:15  

Dernière réponse

rods
fidèle client
375 posts

1-6-2009
19:29

www
 

Sexe shop is gesloten

Op sexe shop waar steeds een gedoogbeleid is geweest voor klimmers is vanaf heden gesloten. Vandaag door de eigenaar weggestuurd. Blijkbaar was er in het verleden geëquipeerd zonder zijn medeweten en hadden de buren te veel overlast van "klimmers". Ik zal KBF de coördinaten van de eigenaar door geven in de hoop dat zij met hem nog enig overleg kunnen hebben. De buren houden de weg naar het massief vanaf nu goed in het oog. Voor je aan de relais van je eerste route zit, is de eigenaar reeds gebeld. Ik denk dat nu nog klimmen dit conflict enkel op de spits zal drijven waardoor klimmen in de toekomst onmogelijk zal worden.

Wat overlast betreft kan ik hem wel gelijk geven. Toen ik er op 22 mei aan het klimmen was, kwam een groep nederlandse speologen toe om er een event te doen. Direct werd langs links over het talud naar boven geklommen om enkele touwen toprope te hangen aan bomen. Er werd gezongen (zelfs nadat ik hen tot stilte aanmaande) en parkeerden ze hun jeep tot in het bos. Spijtig maar door zulk gedrag zullen we nog mooie massieven verliezen.

 

 

Rudi Frankinouille
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

1-6-2009
19:54

www
 

sluiting massieven

Zoals Robby zegt, het is idd een zeer spijtige zaak. Ik was vandaag één van de weggestuurden. Zeer spijtig. We hebben steeds met het gedoogbeleid rekening gehouden en vriendelijk tegen de buren geknikt. Het is blijkbaar één van de buren die hinder had van de overlast, en hierdoor heeft de eigenaar (trouwens wel een vriendelijke man) gereageerd. Hij had reeds een bordje gehangen met "propriété privé. Het had ons kunnen waarschuwen dat er iets te wachten stond.
Ik vind het ergerlijk dat op deze manier door overlast van anderen (de eigenaar zei dat er vorige week veel overlast geweest was) massieven gesloten worden waar eerst een goede symbiose was tussen klimmer en omgeving.
Ook vind ik het zeer tiestig voor Harald die de moeite doet om een zeer mooie topo te maken, alle onveilige plaquetten weg te nemen en perfecte boorhaken te plaatsen met een kettingrelais of 2 goede rappelhaken.
Nogmaals, een gemeende F*** you aan de cowboys die ervoor zorgen dat door hun overlast massieven gesloten worden, en een verlies aan een zeer uniek en mooi klimgebiedje!!!

 

 

sans niveau
le pendule, je ne fais que ça
151 posts

2-6-2009
00:24

 

owkey Michel, vanaf nu is de jacht op de zingende kaasbollen officieel geopend zingteraare zingteraaare boem boem

 

 

Rudi Frankinouille
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

2-6-2009
07:24

www
 

Kaasbollen...

Nu niet gaan veralgemenen he...
Volgens mij is diegene die de sexe-shop voorzien heeft van een mooie topo en alles geboord heeft ne ...

 

 

rods
fidèle client
375 posts

2-6-2009
08:46

www
 

Inderdaad niet alle Nederlanders zijn luidruchtig.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

3-6-2009
16:48

 

Spijtig ... maar voorspelbaar ... laat het een les wezen
En degenen die rest niet gelezen hebben moeten maar wat meer rondhangen op Belclimb

 

 

rods
fidèle client
375 posts

2-6-2009
10:58

www
 

Eddy,

Je regeltjes niet veralgemenen:

Uitklimmen is in veel gebieden verboden. Daarom dat relais in sommige gebieden 2 meter onder de top ligt. Zo voorkomt men dat de vegetatie bovenaan wordt platgetrapt. Deze thread ging over sexe shop. Daar is uitklimmen verboden, daar heb ik mensen reeds op gewezen. Het bovendeel is beschermd onder natura 2000.

Geen magnesium gebruiken. Dat magnesium tot een minimum moet beperkt worden en dat je deze achteraf moet afborstelen. Met die stelling kan ik nog leven maar totaal niet gebruiken is een uitspraak van een vorige generatie. Door het gebruik van magnesium kan je zaken klimmen die vroeger onmogelijk waren. Ook zijn veel grepen glad geworden door het vele klimmen waardoor gebruik van magnesium eerder een noodzaak is. Het is waar dat helden uit het verleden, dit ook konden klimmen zonder magnesium maar dit waren uitzonderingen. In de viertjes die je klimt heb je inderdaad geen magnesium nodig. Respect dat je die routes nog kan klimmen maar in veel routes van hogere gradaties is dit wel nodig.

Ik denk dat eerder het gebruik van botinnen moeten verbieden. Kijk naar MLD daar is door het klimmen met zware bergschoenen veel routes volledig gepolijst. Boulderaars kuisen zelfs netjes hun schoenen af voor ze in een route stappen. Niet alleen om beter grip te hebben maar ook omdat zand onder schoenen bijdraagt tot polijsten van routes.

Eddy onze generatie zorgt voor het vrij klimmen van routes. Wij slagen geen houten wiggen of haken om op te staan als we niet door een bepaalde pas geraken. Wij proberen de routes te klimmen zoals de rots het toelaat. We leven in het heden laat het verleden aub los. De reden dat dit massief is gesloten was overlast voor de buren.



 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

2-6-2009
11:10

www
 


Schrijven dat een massief gesloten wordt door de schuld van één groep ... neen !!! het is het gevolg van een CONSTANTE DRUK EN OVERLAST door bijna uitsluitend vlaams en nederlands sprekende verenigingen op de natuur, omwonenden, enz Ik heb geen probleem met hun klimactiviteiten op de "rotsen" in Vlaanderen maar in Wallonië moeten ze de regels respecteren !!!

1. De rotsen in Vlaanderen? Logisch dat er in Wallonië problemen zijn. Ik denk dat er minstens 15x (mogelijk 20x of meer) meer Nederlandssprekende klimmers zijn dan Franssprekend.
2. Wat verdraagzaamheid zou veel oplossen. Uiteindelijk is de oorzaak van de sluiting de buur die het teveel vond. (mogelijk terecht)
3. Als ik me niet vergis is daar een zware fout gemaakt door de eigenaar en de plaatselijke wetgeving niet te betrekken bij het uitvoeren van werken. (zowel uitgave van topo als aanbrengen van nieuwe haken). Ik vraag me bvb af als ik een topo zou uitbrengen over een bepaalde stadsmuur waarop je goed kan builderen, hoe die stad zou reageren (al wordt het nu oogluikend toegestaan).
4. Werd er vroeger nooit geklommen waar het niet mocht? Het gebeurde niet in grote groepen maar het gebeurde! Verleden week zat in de Cham nog een andere oude rakker te vertellen van toen... (het ging over een niet toegestane rots die toch zo mooi was...)

 

 

Arthur
est-ce que j'ai droit à une bière ?
23 posts

2-6-2009
21:54

 

sorry j'ai du mal à comprendre le néerlandais

mais quand des interdiction comme ça sont prononcée, se serait sympa de la part des modo, ou des gens qui postent d'anoncer ça dans les deux langues.


dans le peu que j'ai réussi à comprendre, il y a bcp de drole de truc

genre pas de moulinnette pas de rappel, merci eddy, je crois que tu n'as jammais mis les pied au sexeshop...

sinon dire qu'il y a jammais de souci de ce genre en flandre c'est très drole en flandre il n'y a pas de falaise, alors forcément que les souci sont en wallonie puisque les falaises sont wallones...
faut pas exagère

tout le monde grimpe sur ces falaise aussi bien wallon que flamand et on est tout autant responsable de notre grimpe!

sinon c'est dommage, surtout que le massif à été rééquipé, mais bon j'y suis aller plusieur fois, avec la brosse

xuser de pas poster en néerlandais

 

 

rods
fidèle client
375 posts

2-6-2009
22:33

www
 

c'était interdit de grimper au Sexe shop en Ansereme. Le propriétaire ne le veux plus.

 

 

Arthur
est-ce que j'ai droit à une bière ?
23 posts

3-6-2009
00:28

 

c'était pas interdit, c'était toléré....

dommage c'était un super massif, va faloir aller gentillement trouver le gars....

 

 

Rudi Frankinouille
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

3-6-2009
07:22

www
 

toléreé?

J'ai téléphoné avec le proprietaire et j'ai des nouveau a parti du fédération.
Aux sexe shop n'est pas un permis ou une autorisation d'excalade. Et, le proprietaire n'a jamais donné l'autorisation pour équiper la massif. En tout cas, c'est tres dommage qu' on peux plus grimper...
Et Hubert a mis l'information dans cette site en francais...

 

 

john de joode
est-ce que j'ai droit à une bière ?
31 posts

3-6-2009
08:13

 

ik schaam heel erg dat ik nederlander ben,
als ik het zo lees de berichten hier was de doorslag van de nederlandse speologen, in sexshop
om het massief te sluiten voor klimmers.
Ik kom vaak luidruchtige nederlanders tegen, jammer dat het me altijd zo opvalt dat het mijn land(genoten) zijn.
ik was laats in Durnal , het leek wel een zwembad zo druk was het, geen respect voor natuur overal zag je de mensen zitten en de kinderen wat ze bij zich hadden liepen gewoon door alles, alles was vertrapt , vind het af en toe schandalig wat er allemaal gebeurt.
als het zo door blijft gaan wordt er meer massieven gesloten.

laten we hopen dat het niet zo is !!!!

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

3-6-2009
16:52

 

En om andere verhalen te lezen over ONVERDRAAGZAME buren in het vervolg rapper wezen

 

 

Paul Lahaye
le pendule, je ne fais que ça
84 posts

3-6-2009
09:45

 

Yep, helaas zijn Nederlandse groepen vaak luidruchtig en storend aanwezig. Het is een cultuurverschil. Onze westerlingen zijn wat luider en meer aanwezig. Tja, maar het zijn wel toffe peren hoor! Ze hebben het vaak zelf niet eens door.

Geen groepen, topropes op drukke dagen want de routes zijn dan veel te lang bezet, storend geschreeuw en overdreven touwcommandos

Pffff, stop met generaliseren man! Spreek mensen aan op individueel gedrag! Regelmatig zie ik ook storende Belgen aan de rotsen

Paul (Nederlander en schaam me er niet voor!)

 

 

Jo
parfois ça m'arrive de grimper
1843 posts
Think different!

3-6-2009
10:02

www
 

Als het IQ onder 0 gezakt is, is Belclimb niet leefbaar meer...

Soit... dus als ik de redenering goed kan volgen mogen de hulpmiddelen uit Eddy zijnen tijd niet meer, maar een hulpmiddel als poeier wel? Sorry maar magnesium is ook een hulpmiddel.

Voor de rest noteer ik dat de klimgeneraties van tegenwoordig niet meer beseffen dat ze zich gaan recreëren in een natuurgebied. Ik ben er niet van overtuigd dat vroegere klimgeneraties dat wel waren, maar toen waren ze gewoon met minder en was er ook die wetgeving nog niet. Tegenwoordig willen de federaties zoveel mogelijk leden want dat is meer subsidie en meer politieke drukkingsmacht, en die leden moeten dan ook maar allemaal eens op de rotsen gaan klimmen. "De klimsport moet gepromoot worden!?"

Verder is er nog het verschil tussen "getollereerd" (tolleré) en "toegestaan" (authorisé)... tollerantie is de grijze zone tussen toegelaten en verboden, en het vereist enige kunst om te dansen op deze slappe koord. Helaas kent men in deze digitale tijd enkel nog 0 en 1...

 

 

Rudi Frankinouille
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

3-6-2009
11:16

www
 

weeral uitweiden???

We zijn weer serieus off-topic aan het gaan.
Spijtig dat den Eddy steeds langdradig begint uit te wijden over de gloriedagen en nog steeds niet doorheeft dat er op dit moment ook aan sportklimmen gedaan wordt, een andere discipline dan lengtes uitklimmen en afdalen langs het paadje... En dat deze mensen ook de natuur respecteren...
Verder vind ik het triestig dat ik reeds 2x een mail gestuurd heb naar de NKBV, en nergens terug vind dat sexe shop gesloten is. Zeker omdat de eigenaar dreigt met politie en verbalisering. Net gezien dat het wel op climbing.nl staat. Ik zou het zeer spijtig vinden dat het handjevol goede en toffe Nederlandse klimmers hierdoor in de problemen zou geraken. De natuur kent geen landsgrenzen, dus klimmen ook niet.
Op zowel belclimb als de KBF vind je wel de info dat sexe shop gesloten is.

 

 

tweecplus
le pendule, je ne fais que ça
184 posts

3-6-2009
12:05

 

GEEN POEIER


@ Eddy, wat is uw probleem met poeier ????

 

 

Werner
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
509 posts

3-6-2009
12:23

 

Respecteren van de site en omgeving kan je smal (bv. geen afval laten slingeren) en ruim (bv. gewoon wegblijven) interpreteren. Maar zelfs 'smal' is al vaak een probleem. Men ziet de natuur (cq. de rotsen) niet langer als een gebruiksgoed maar als een verbruiksgoed (al is 'goed' niet de juiste naam) en dit onder het motto: als ik me maar kan amuseren. En dit louter amusementsaspect wordt ook sterk gepromoot ... want wie verstaat wat onder 'climbing a way of life'? Alweer voer voor een kampvuurdiscussie (met een minimum aan rook- en lawaaihinder natuurlijk )
groetjes,
Werner

ps. IQ zegt niet alles.
pps Idd. zeer spijtig dat dit massief gesloten werd.

 

 

brigitte
est-ce que j'ai droit à une bière ?
35 posts

3-6-2009
13:27

 

"White-point" climbing ! klimmen zonder die witgepoederde grepen, veel toffer !