Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Hoe maak je een rappeltouw los ?

Eddy de Ouwe Rakker 3 2261 24-9-2016 18:25  

Dernière réponse

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

23-9-2016
08:59

 

Hoe maak je een rappeltouw los ?

Weer zo iets - een rappeltouw wordt ingehaald en in het andere uiteinde zit een knoop. Die twee klimmers, in Dave die daar trouwens niet mochten afdalen, zijn daar meer dan een uur aan het leuteren geweest in de hoop dat iemand het daarboven zou gaan losmaken.
Nochthans is den truuk eenvoudig - een touw van 90 meter - het zit daarboven 40 meter hoger vast - er ligt dus 50 meter op de grond (als ik goed reken). Het volstaat dus je in te binden op het uiteinde dat op de grond ligt en de zaak terug voor te klimmen. Als je boven aankomt, of daar waar de rappel is vastgelopen, kan je het losmaken en opnieuw afdalen. Een supplementaire zekeringsmethode is een blokkerend spul zoals een shunt of een prussik op het geblokkeerde touw vast te maken, in de hoop dat het goed vast zit, maar je daar niet aan optrekken, Dat kan eventueel de vallengte beperken.
good luck

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

24-9-2016
09:29

www
 

Ooit eens lang geleden pech gehad op de 2de standplaats, het touw zat zeker nog in het oog op de 3de relais maar alles muurvast, van beneden zie je niets.
Heb gevraagd aan mijn zekeringspartner om de touwen licht af te remmen (de eerste meters kon zij goed zien wat ze moest doen bij mijn bewegingen) en ik ben via een prusik op beide touwen naar boven gegaan, daar zag ik dat er een tak rond het touw zat en zo de doorgang in het oog blokkeerde. Gelukkig was het een vrij eenvoudig stuk maar het was in de beginperiode dat ik klom...Weet wel nog zeer goed waar het was in op de rotsen in Chamonix...Het is wel eventjes panikeren: je staat daar maar op een mooi stukje boven de grond...

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

24-9-2016
18:27

 

Er waren ook van die lange afdalingen aan de zijkant van een couloir als je in de problemen zat en zo snel mogelijk naar beneden moest waar de kans dat je touw bleef vastzitten tussen de losse blokken falikant ging aflopen. Als je dat probeerde los te trekken kreeg je de helft van het massief over je kop. Met Bernard hadden we een truukje. Ik had altijd een rolletje visdraad in de rugzak. Je maakt dat vast aan één uiteinde van het touw en trekt het ander touw in. Het andere uiteinde volgt dan mooi naar boven en één keer door het cordeletje laat je het uiteinde zakken met de visdraad terwijl je het vrijgekomen touwuiteinde voorzichtig inhaalt. Ooit zelfs afgedaald op een enkel touw dat bevestigd was met een systeem dat we met de vidraad konden lostrekken. Bof ... werkte dus die keer, maar niet echt documenteerbaar.