Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

DAS niouze

32 2428 7-12-2004 12:30  

Dernière réponse

DAS Comitee
[email protected]
posts

6-12-2004
19:33

 

DAS niouze

Suite à notre réunion mesuelle, le DAS propose de libérer les lignes de fissures naturelles à Freyr afin de permettre leurs réalisations en "traditionnal climbing". Nous devons révéler le caractère naturel des voies protégeables sur coinceurs et suivre l'approche anglaise et allemande.
Les broches et autres plaquettes ne deviennent-elles pas pollution quand il est possible de se protéger des chutes par des friends et nuts?

bien à vous

jl

 

 

Renaat
parfois ça m'arrive de grimper
1178 posts

6-12-2004
19:33

www
 

Belgique-Hollande: 1-0
 
----------------
"It's better to be pissed off, than to be pissed on"

 

 

Guy Van den Bergh
laatst gezien op de Al'Legne
511 posts

6-12-2004
19:33

 

bon idee dictateur, commence avec la faucille, plus belle fissure de Freyr.
Si tu cherche encore quelqu'un pour enlever des broche tu as mon nr. de gsm.

Bonne chasse!!

 

 

Nicolas
le pendule, je ne fais que ça
70 posts

6-12-2004
19:33

 

Si je peux me permettre: je ne fais pas parti du CAB et je ne sais pas si vous avez où non le droit d'enlever les broches? Si oui, posé peut-être la question aux ouvreurs pour s'avoir s'ils sont d'accord ou non pour que les points soient enlevés?
Parmis le choix des voies à dépitonner ou débrocher (je sais pas si ce mot existe?), démonter peut-être les plus belles voies et ne laisser des points (ou enlevez un point sur deux) que dans les voies les plus patiné afin de permettre à tout le monde d'y trouver son compte.
Personnellement, quand j'ouvre ou rééquipe une nouvelle voie (plûtot fissures) qui peut être protégée sur coinceurs, je ne place qu'un relais sur le haut. Je trouve également qu'en Belgique il manque de voies praticable uniquement sur coinceurs. Ca me fait chaque fois trop marrer quand je vois des mecs avec un paquet de matos sur eux dans des voies où il y a des points tout les 1,5m.
Une ancienne voie (Oeufs de Colombe) à la Roche aux Corneils a été entièrement renettoyée par Xavier Bonjean et son ami. Ces personnes m'ont demandé pour équipé cette voie sur broches. Après en avoir discuté, on est parvenu à dire qu'on ne placerait rien comme points à part un relais (qui doit encore être posé), car cette voie se prète particulièrement bien à la pose de coinceurs et pitons.
Voilà donc une réflexion pûrement personnelle.

 

 

Harald Swen
fidèle client
430 posts
Beta male

6-12-2004
19:33

 

Spleten klimmen doe je op nuts en friends. Prima. Ik vind alleen dat de Belgische (gladde) kalksteen zich niet echt goed leent voor natural protection. Headpointend kom je in bijna iedere route wel boven op natural protection, maar dat is niet echt de beste stijl om tot norm te verheffen.

OK, een aantal routes zijn wel perfect om te zelf zekeringen te plaatsen: Taches Rouges en de twee routes rechts ervan om maar eens een voorbeeld te noemen. Maar wat mij betreft laten we het in Belgie zoals het nu is.

Als je zelf met zekermatariaal aan de slag wilt kun je beter naar Ettringen gaan. 500 routes, waarvan een groot deel zelf te zekeren is. Helaas zijn er ook daar idioten die menen dat spleten behaakt moeten worden. Als het aan mij ligt gaan er daar binnenkort wat haken verdwijnen. Ik heb nog wat tegoed van de eerstbeklimmer van Mayflower ...
 
[last edited on 2004.12.05 21:06:13]

 

 

tweecplus
le pendule, je ne fais que ça
184 posts

6-12-2004
19:33

 

Coinceurs...

Vroeger werden de taches rouges, sanglante, culot qui manque( allemaal cinq Anes) met klemblokken afgezekerd !!! Tot er één of andere idioot (sorry) brochen inplaatste !!!
Terug naar het oorspronkelijke karakter van deze routes !!
Et JL à quand les actes ??? ( et pas des mots !!!)

 

 

m.
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
501 posts
vur mich en dzjat kaffei,en dzjee?

6-12-2004
19:33

 

Het is toch niet omdat er een broche staat dat ge ze ook moet inpikken hé.
Als je de route klimt op klemblokken( waarvoor respect) kan het toch volstaan dat je eerlijk bent tegenover jezelf qua stijl of niet soms?
 
----------------
one live..
you got to do what you should.

 

 

Seán
Ca Colle!!!
251 posts
DAS is good for you!

6-12-2004
19:33

 

@m.: Da heeft er niks mee te maken! T'gaat em er ier ni om de routes met klemblokjes te klimmen of wa dan ook maar wel om die vervuiling op te kuisen en respect voor de rots te herstellen!!

Vive le DAS!
 
----------------
"DAS is good for you!!!"

 

 

m.
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
501 posts
vur mich en dzjat kaffei,en dzjee?

6-12-2004
19:33

 

@sean
Is Freyr een sportklimmassief of niet?
Klinkt allemaal mooi,maar jullie mogen toch niet vergeten dat het voor 7é en 8é graads klimmers nogal gemakkelijk is voor te zeggen : dat 6a+ is te klimmen op klemblokjes dus moeten de brochen weg.Daar klimmen jullie wel met een enorme veiligheidsreserve.
Ik pleit gewoon voor wat verdraagzaamheid,de tradklimmer kan toch zijn ding doen terwijl die brochen d'er staan,de sportklimmer klimt de route vrij en de adept van "tire clou" kan lekker sleuren aan de haken.
Ik herinner mij een thread waar een meisje de huid volgescholden werd omdat ze zich afvroeg of er geen haakje bij mocht in de Liedekerke.
Wel in de 7b route erlangs zit wel 1 haak meer op dezeflde afstand !
Geldt er dan een andere veiligheidsnorm voor de zwaardere routen?
Die brochen in de projectjes van jullie DAS klimmers, mogen die dan ook weg?

Of is dat geen "vervuiling van de rots"??

 
----------------
one live..
you got to do what you should.

 

 

Imaran
ne charme woko alstublief
2066 posts

6-12-2004
19:33

 

Broches eruit halen in Freyr? Tja, zo zal het daar wel een stuk rustiger worden. Maar of de gemiddelde 6e graads klimmer nou zo blij van onbehaakte routes wordt....


Het stimuleert ook niet echt om dan eens die ene route uit te proberen die net boven je kunnen ligt..
 
[last edited on 2004.12.06 15:57:16]

 

 

hendrik
fidèle client
464 posts

6-12-2004
19:33

www
 

Als het gaat over 6a's 6b's, zitten jullie steeds te zeggen haken eruit, en over de zware routes (7c en hoger) wordt nooit gerept

heel den alegne zuidwand zit vol met geplakte greepkes, haal die er dan ook uit he, en als er nog een greepke uitbreekt, plak er dan geen nieuw meer tegen he, want dat is nog meer vervuiling van de rots.


vroeger werden bepaalde stukken van de alegne zuidwand en andere routes niet beklommen, tot een of andere kerel besloot hier en daar greepkes te kappen en te plakken. Dat zijn nu vaak die 7de en 8e graad routes die jullie klimmen. als ge echt terug wil naar de zuivere vorm van klimmen, dan weiger je voortaan zulke routes te klimmen


stop dus met het siccateren van greepkes: "omdat ze misschien eventueel dan zouden kunnen afbreken als ge ni siccateert" is een flauw excuus,


dan kunne wij, iets minder goede klimmers ook zeggen: "laat de haken staan, anders hebben wij gemakkelijker een ongevalletje voor (slechte val of ne zipper van klemblokken of...) "
bovendien is het vaak zo dat je slechter kan vallen in een lagere graadsroute omdat dat soms net iets minder overhangend is en er net iets meer uitstekende structuren zijn waar je kan op vallen of tegen stoten bij een val. In de routes van de allegne zuidwand is dat net iets minder het geval.

en sean, als je dan toch wil dat de rots proper blijft, stop dan ook met het gebruik van magnesium!!

dus stop met die stoerdoenerij en houd ook rekening met de minderen


 
[last edited on 2004.12.06 16:18:30]
 
[last edited on 2004.12.06 16:20:38]
 
[last edited on 2004.12.06 16:24:08]
 
[last edited on 2004.12.06 16:24:32]

 

 

bart b.
[email protected]
posts

6-12-2004
19:33

 

is kalk wel zo geschikt voor blokskes en cama's?
graniet, grit, schiefer,.. cava.
Maar kalk???!!!

en dan moet je ook nog brochen wegslijpen; brochen die ook geld hebben gekost; en slijpen kost ook geld

en als je brochen wegslijpt dan vind ik ook dat je de ballen aan je lijf moet hebben om grepen terug dicht te smeren

en als je brochen in ne 6a of 7a wegslijpt dan moet je ze oop in een 8a wegslijpen



en als je dat allemaal doet dan wordt het aantal klimbare routes op de a legne/freyr/heel belgie
gehalveerd.
want dit is nu eenmaal belgie; vet strak afgezekerd en gigantisch veel gekapt.


nu, op mijn verlanglijstje staat grit in wales en yorkshire , dat is er traditie; maw ik ben voor trad, het geeft een extra dimensie. maar ik denk dat belgie daar niet voor geschikt is(o.a. kalk) en het is nog altijd de bedoeling dat iedereen veilig moet kunnen klimmen.zowel in een 6c als in een 8a (ik zie schwarz nog niet zo op "één twee drie" geklommen worden op nuts).

anyhow dat DAS doet wat ze willen; maar als ze met dergelijke praktijken beginnen kunnen ze wel eens de meest gehate beweging(RECHTS!!) in het klimmilieu worden.
wat zeer jammer zou zijn.



 

 

bart
[email protected]
posts

6-12-2004
19:33

 

ps TRAD RULES

 

 

Kees Breek
fidèle client
278 posts

6-12-2004
19:33

 

Het heeft toch wel iets lachwekkends in een rots die helemaal vol zit met haken gaan sommige mensen zeuren over 2 % van de haken die verwijderd zouden moeten worden met het oog op vervuiling.
Hoezo vervuiling?
Het is een stuk milieuonvriendelijker om voordurend met klemblokken in spleten te gaan zitten klooien omdat dat de plek is waar het meeste leven op de rots zich afspeelt. Kort om vanuit ecologisch standpunt valt er veel meer voor het verbieden van nuts en friends te zeggen.

 

 

tweecplus
le pendule, je ne fais que ça
184 posts

6-12-2004
19:33

 

Allo la terre

Hé Hendrik, denk eerst eens 2x na voor ge iets zegt. Ge moogt altijd eens proberen op de Al Legne een route op klemblokjes te klimmen !!!
Het zijn juist die 6 graads routes op vb de 5 Anes die zich perfect lenen om op klemblokken te klimmen !!! Vroeger klommen ze die trad !!! Nu vele jaren later met het niveau dat omhoog gevlogen is v/d gemid. klimmer blijkt dat bijna iedereen begint te mekkeren als er brochke te weinig of te hoog staat ....Vooruitgang v/d Belgische klimmer..eerder achteruitgang

 

 

hendrik
fidèle client
464 posts

6-12-2004
19:33

www
 

david,

ik wil ni zeggen dat ge met klemblokken moet klimmen op de alegne zuidwand, natuurlijk gaat dat niet

wil alleen zeggen dat er steeds gemekkerd wordt over haken die te dicht bijeen staan in een zesde graadsroute, nooit in de hogere graden
route
en vooral dan dat alles clean moet zijn, maar dat jullie wel allemaal magnesium gebruiken en gekapte en geplakte routes klimmen

laat dan ook die haken staan in de zesdegraadsroutes, dat is niet lelijker dan gekapte en geplakte grepen of haken in de alegne zuidwand.

net zoals er in de al legne zuidwand gekapte grepen nodig zijn om routes beklimbaar te maken ( wel jammer maar ja, kan je ni meer veranderen) en haken aanwezig zijn, hebben sommige mensen die geen 7b klimmen graag routes met haken in zelfs als ze ook af te zekeren zijn klemblokken.

tis allemaal heel logisch:
argument 1 voor haken te laten staan: je kan gerust de route klimmen volledig op klemblokken
dan kan je zeggen, ja maar rots moet opgekuisd worden: stopdan ook met magnesium en zet de haken op de alegne zuidwand om de 10 meter.


dixit david:"Vroeger klommen ze die trad !!! Nu vele jaren later met het niveau dat omhoog gevlogen is v/d gemid. klimmer blijkt dat bijna iedereen begint te mekkeren als er brochke te weinig of te hoog staat "

vroeger klommen ze met bottinen en met een henneptouw rond het middel 6a, doe dat dan ook terug he: vanaf nu verboden om nog langer 6a te doen met een modern touw en klimschoenen en een gordel..

dat touw en die klimschoenen zijn er gekomen om comfortabeler te kunnen klimmen en veiliger, die haken net hetzelfde




 
[last edited on 2004.12.06 17:50:50]
 
[last edited on 2004.12.06 17:51:09]

 

 

tweecplus
le pendule, je ne fais que ça
184 posts

6-12-2004
19:33

 

dus..

Dus mogen ze bijgevolg ook alle routes in vb. Chamonix equiperen met spits die perfect af te zekeren zijn met friends e.a...want als je dan toch op klemblokken wil klimmen hoef je de spits niet in te pikken...Inderdaad henneptouwen vervangen door een roze fluo beal heet (of is het noemt) vooruitgang ( trouwens volledig naast de kwestie !!)!! Brochen in de sanglante zetten noem ik achteruitgang...

 

 

hendrik
fidèle client
464 posts

6-12-2004
19:33

www
 

is chamonix een sportklimmassief?

freyr is een van de massieven in europa waar het sportklimmen zich heeft ontwikkeld, die evolutie kun je niet terug draaien.


wat ik eigenlijk gewoon wil zeggen is:

laat de routes die nu behaakt zijn, behaakt. En laat de 7de graads en 8ste graadsroutes met gekapte grepen ook bestaan

Ofwel doe je alle haken en alle gekapte grepen weg.







 

 

Harold Moody
le pendule, je ne fais que ça
147 posts

6-12-2004
19:33

 

D'r zitten weer genoeg betweters op het net!

Een aantal van die spleetroutes heb ik wel eens met nuts & camalots geklommen, zonder de broches in te klikken dus (cinq anes, taches rouges, sanglante met uitklimmen over de tweede lengte van de faucille, culot qui manque en uitklimmen over de galere, direttissima, rab). Zo is de route inderdaad veel moeilijker en totaal anders dan wanneer je de broches gebruikt. Het feit dat er al broches in de route zaten, maakt (wat mij betreft) niets uit! Ik stoor me meer aan eventuele gehakte grepen en de auto's aan de overkant.
Wie van alle haken-afzaag-voorstanders heeft eigenlijk al een Freyr-route traditioneel gedaan?

Natuurlijk moeten we zoveel mogelijk "Klimmen in evenwicht met de natuur" maar de uiterste consequentie hiervan is dat er niet meer geklommen kan worden:
- Gehakte grepen: ik denk dat meer dan de helft van de Freyr-routes niet natuurlijk is, en bijna alle 7e en 8e graads routes
- Routes schoonmaken van vegetatie en losse stenen, paden aanleggen, vegetatie onder de wand weghalen enzovoort is natuurlijk veel slechter voor de natuur dan haken plaatsen en zou dus niet meer mogen....

P.S.1:
Geert, misschien kun je de trad-stijl bijvoegen bij de klimroutes?
P.S. 2:
Nog trad-uitdagingen genoeg, b.v. Fil a plomp in Peps, Prises taillees en camalots in de gaten stoppen, Welcome to the Machine, Claudio-Echec.

 

 

popol
bleau-kids generator
2947 posts
late night spammer

6-12-2004
19:33

 

En dan te zeggen dat de boorhaken er in België juist zijn gekomen om de rots te beschermen tegen het veelvuldige plaatsen / verwijderen van nuts en slaghaken... Jawel, slaghaken. Dat "tradklimmen" van vroeger was niet wat we er nu onder verstaan. Ik zou dus eerder pleiten voor het laten van routes in de toestand dat ze nu zijn, er zijn nog genoeg onbehaakte routes in België!

By the way, voor de liefhebbers van trad: Flone (bij Huy) biedt meerdere routes, enkel relaisketting is geïnstalleerd. Nog nooit veel volk gezien ginder

En voor degenen die de carrière de l'abbaye te "gemakkelijk" zouden vinden: aan de overkant van de straat (carrière de la chaussee Romaine)ligt er een schoon overhangske. Hooguit 15m hoog, geen haken, artief geopend, nog nooit vrij geklommen. Wie durft (uiteraard artief / trad)?